Recent Post Viewed


BLIS indikering spegelglas S80

 En liten detalj som de flesta har märkt ute i trafiken är att i de flesta moderna bilar så har man en dödavinkel indikering i själva spegelglaset. Så är det på SPA plattformen bl.a. Jag gillar den placeringen. Jag har funderat ganska länge på en lösning att ha det på en P3:a. På mitt fina projektbord så har jag en hel del prototyper men jag har inte fått till något bra. Allt från LED-lister i spegelramen till infällda LED i spegelhuset. Men i julas kunde jag sitta och knåpa på en lösning som faktiskt blev bra. En indikeringslampa som lyser igenom glaset. Det gäller att vara stadig på handen när man ska etsa bort kromytan, utan att kromen flisar. Sen lutar spegelglaset när det sitter i spegeln så själva markeringen hamnar något förskjuten mot den lodräta linjen på spegeln. Hade jag valt en rund markering så hade det inte spelat nån roll. Det måste även målas med matt glasfärg både på insidan och utsidan av spegelglaset.för att hindra ljusgenomströmning på fel ställen bl.a och att få LED att bli distinkt och inte diffus. Efter det så läggs en grå kantlinje med glasfärg för få LED-rutan mindre framträdande. Sen målar jag LED-linserna i orange transparent färg, 





Först provade jag även röd transparent färg kan tilläggas men det är inte lika bra som "varningsfärg". Jag bestämde mig för att köra med orange färg som den befintliga BLIS indikeringen i A-stolpen.




Dags att tillverka en LED lykta som är kapslad mot väta, LED kretsen i sig är Volvos vanliga innerbelysning. Valet är egentligen för att dessa är lätta och få tag på och att jag hade ett tio-tal liggandes. För att få lyktan vattentät så här gäller det att tänka till lite för att hålla fukt och smuts borta. Mycket krympslang och en hel del lim, Väldigt mycket faktiskt, men samtidigt måste det gå att plocka bort LED om den skulle gå sönder..Jag måste även fräsa ut för linsen i plasten på baksidan av spegelglaset. Det jag inte har bild på är värmeslingan till spegelglaset som löper mellan spegelglaset och spegelplasten, den måste modifieras lite så den inte ligger för LED indikeringen. Man skär helt enkelt mellan värmetrådarna och viker den åt sidan lite, Det resulterar i att värmen inte kommer värma upp glaset i närheten av LED:en, men det spelar ingen roll märkte jag och dessutom kommer bilen inte rulla på vintern.








De färdiga glasen måste vi nu testa på bänken för att kontrollera funktionen. Det fungerar som tänkt och de är riktigt stabila vilket blev kanon.


De färdiga spegelglasen



Nu ska backspeglarna demonteras och kablarna till indikeringen måste dras igenom husen till kontakten där den befintliga indikeringen finns. Kontakten jag använder från spegelglaset sitter där av en orsak, för att kunna byta glas och att den andra änden måste gå igenom spegeln och kommer vara där permanent så att säga. Det finns plats så det går bra att linda kabeln med textiltejp.






NICE!
Då är det dags att plocka ihop spegeln och montera tillbaka den. Och då var det dags att kontrollera funktionen i bilen. Det fungerar! Och bra dessutom. Det ger inte sitt rätta jag i mitt garage tyvärr, det ser mycket bättre ut i verkligheten. Jag har avsiktligen behållit original LED indikering så länge. Detta får testas i trafik i vår!

Eftermontering BLIS XC60

Då var det dags för nästa modifiering. Lite tätt inpå den förra som gällde ACC generation 3. Men det hör lite till de här med säkerhetssystem. Jag har funderat lite på den här med BLIS. Det finns 2 olika BLIS system. Det första är kamerabaserat och det andra är radarbaserat. Dessvärre är min bil på målsnöret för gammal. Det radarbaserade BLIS/CTA kräver X-CAN(Extended CAN). Det är ett separat CAN-NÄT som används när moduler sitter monterade utanför bilen. Detta nät har ingen koppling till bilens övriga HS/MS CAN. Det är för att hindra manipulation helt enkelt. Alltså t.ex att man tar bort noden och skickar ett öppnings ID på Can-nätet som öppnar bilen. På X-CAN kan bara de isolerade CAN-ID;s snurras på bussen. Detta introducerades under 2013 som 2014 årsmodell så jag får skippa BLIS/CTA på denna bil. 

Därför koncentrerar vi oss det kamerabasserade BLIS systemet. För att det ska fungera så behöver vi såklart 2 backspeglar med kameramoduler på undersidan, indikeringslampor på a-stolpen, dörrmoduler DDM och PDM. Samt kabelmatta för LIN kommunikationen. Jag blev mäkta förvånad faktiskt att min bil inte hade fördraget för BLIS, Min bil har ju fördraget för FSM och FLR som innehåller ofantligt mycket mer kablar, så detta är en gåta hur de väljer att spara in koppar på.


Här är delarna vi behöver:


Men innan vi kan börja skruva ihop alla delarna i bilen så måste vi byta diskanterna i plasten på A-stolps dekoren. Jag har ju eftermonerat Premium sound för nåt år sedan så jag behöver de diskanterna. Så till verket då. Vi börjar att ta loss den befintliga A-stolpsdekoren och borra bort de smältade nitarna. Flytta över Premium diskanterna till plasten med BLIS indikeringen.






Jag kommer inte smälta en gång till i plasten utan jag kommer limma dit diskanterna med det starkaste lim som man kan frambringa 3M 55045



När det gäller DDM och PDM så hade jag 31343469 och 31343466 liggandes vilket jag trodde var de rätta modulerna för BLIS, men det visade sig att dessa faktiskt är till 2013 endast, alltså för bilar precis mitt i mellan övergången till BLIS/CTA, Så kallade restprodukt bilar. Nytt CAN system men har äldre BLIS. Dessa går inte att använda i min bil alls. Jag måste istället ha 9G9T 14B533 10022997 och 10022996.



Vi behöver tillverka en kabelmatta för kameramodulens spänning och kommunikation så vi tar helt enkelt och mäter upp hur lång kablaget ska vara och löder dit terminaler och rätta kontakter till kameramodulerna. Hittar de rätta positionerna på dörrmodulskontakterna C! och C2. Man kan hålla isär dessa kontakter genom att C1 har de grova spänningsmatningarna för elhissarnas motorer.







En knapp måste också monteras såklart. Man behöver egentligen ingen knapp för funktionen, den kan man stänga av och på i Sensuspanelen. Men jag gillar ju knappar för stilhetens skull så det vill jag abslolut ha monterad. Så det är bara riva mittkonsolen igen. Knappen med grön belysning heter förövrigt 30782789. Att flytta runt knapparna i den nedersta raden har ingen betydelse, dessa är adresserade och CCM vet vad de är till för oavsett var de sitter.




Konfigureringen är enkel, parametern ändras från P#037 till 0x03 with BLIS. Nu bör en omstart resultera i att BLIS hoppar igång. Vi åker en sväng och kontrollerar BLIS. Jo men det fungerar ju.
Som skrevs ovan, antingen kan man tycka Av/På via knapp eller i menynsystemet i Sensus.




Bra funktion tycker jag, kanske inte lika exotisk som FSM och TSI men den gör sin del i strävan efter fullutrustning. Det blev även R-design kåpor på dessa, det ser snyggt ut med tanke på resten av allt annat med R-design som ratten och de övriga produkterna på exteriören.