En liten detalj som de flesta har märkt ute i trafiken är att i de flesta moderna bilar så har man en dödavinkel indikering i själva spegelglaset. Så är det på SPA plattformen bl.a. Jag gillar den placeringen. Jag har funderat ganska länge på en lösning att ha det på en P3:a. På mitt fina projektbord så har jag en hel del prototyper men jag har inte fått till något bra. Allt från LED-lister i spegelramen till infällda LED i spegelhuset. Men i julas kunde jag sitta och knåpa på en lösning som faktiskt blev bra. En indikeringslampa som lyser igenom glaset. Det gäller att vara stadig på handen när man ska etsa bort kromytan, utan att kromen flisar. Sen lutar spegelglaset när det sitter i spegeln så själva markeringen hamnar något förskjuten mot den lodräta linjen på spegeln. Hade jag valt en rund markering så hade det inte spelat nån roll. Det måste även målas med matt glasfärg både på insidan och utsidan av spegelglaset.för att hindra ljusgenomströmning på fel ställen bl.a och att få LED att bli distinkt och inte diffus. Efter det så läggs en grå kantlinje med glasfärg för få LED-rutan mindre framträdande. Sen målar jag LED-linserna i orange transparent färg,
Recent Post Viewed
-
Mittpanelen i Executive är en panel i "Classic Wood". Den är standard i Executive-bilar och jag tänkte att den skulle liva upp stä...
-
Nu har jag byggt om mitt högra gångjärn för stängningen av den automatiska bakluckan. Problemet är att hydraulsystemets kolv drar luckan så...
-
Ja då kom tillfället då jag kunde montera mitt ACC Generation 3 i min XC60. Det har varit ganska kasst väder och man har inte haft lust att...
-
Har man parkassist bak så ska man ha det fram också. Du behöver kabelmattan fram och 4 st givare, boxen har du redan om du har parkassist ba...
BLIS indikering spegelglas S80
Eftermontering BLIS XC60
Då var det dags för nästa modifiering. Lite tätt inpå den förra som gällde ACC generation 3. Men det hör lite till de här med säkerhetssystem. Jag har funderat lite på den här med BLIS. Det finns 2 olika BLIS system. Det första är kamerabaserat och det andra är radarbaserat. Dessvärre är min bil på målsnöret för gammal. Det radarbaserade BLIS/CTA kräver X-CAN(Extended CAN). Det är ett separat CAN-NÄT som används när moduler sitter monterade utanför bilen. Detta nät har ingen koppling till bilens övriga HS/MS CAN. Det är för att hindra manipulation helt enkelt. Alltså t.ex att man tar bort noden och skickar ett öppnings ID på Can-nätet som öppnar bilen. På X-CAN kan bara de isolerade CAN-ID;s snurras på bussen. Detta introducerades under 2013 som 2014 årsmodell så jag får skippa BLIS/CTA på denna bil.
Därför koncentrerar vi oss det kamerabasserade BLIS systemet. För att det ska fungera så behöver vi såklart 2 backspeglar med kameramoduler på undersidan, indikeringslampor på a-stolpen, dörrmoduler DDM och PDM. Samt kabelmatta för LIN kommunikationen. Jag blev mäkta förvånad faktiskt att min bil inte hade fördraget för BLIS, Min bil har ju fördraget för FSM och FLR som innehåller ofantligt mycket mer kablar, så detta är en gåta hur de väljer att spara in koppar på.
Här är delarna vi behöver: