Recent Post Viewed


XC60 Adaptive Cruise Control Generation 3(Del 1)

 Ja då kom tillfället då jag kunde montera mitt ACC Generation 3 i min XC60. Det har varit ganska kasst väder och man har inte haft lust att hålla på. Men nu kände jag att tiden var inne. Jaha vad kommer detta innebära då?

Jo jag är inte bara ute efter adaptiv farthållare utan även allt annat coolt som man kan ha när man har en FSM i fönstret. 

- Adaptiv farthållare med kö-assistans

-Skyltavläsning(RSI)

-Automatiskt Helljus(AHB)

- Lane Departure Warning(LDW)

-Driver Alert Control(DAC)

-Distance Alert

*Bonus*

-Regnsensor Generation 2(RSM)

-Tunnel Detection(senare modd)

Efter att ha gått från Generation 1 till generation 2 i S80:n så avslutar vi ACC projekten med Generation 3 i XC60:n.. Det är bra att skaffa sig lite erfarenheter kring de olika generationerna.  Det mesta kändes som "straight forward" montering denna gång faktiskt. Alla momenten gick bra och sammanfattningsvis tog det inte jättelång tid heller, runt 5 timmar. Mycket berodde nog på att jag hade mycket fördraget i bilen redan. Kablaget från kupén(CEM) till radarenheten(FLR) samt kablaget från BCM till vacuumbromsen. Samt kablage till FSM. Det sparade tid.

Vad behöver vi till detta då? 


Listat här nere:
1. Grill med skydd för radarenheten.
2. Bromsförstärkare.
3. FLR radarenhet.
4. Konsolfäste för FLR.
5. Styrenhet med kamera FSM 
6. Rattknappsenhet med tumhjul för ACC och LIMITER.
7. LDW knapp.
8: Distance Alert knapp.
9. V70/XC70 HUD display.
10. Plastkonsoll vid backspegel.
11. Regnsensor Generation 2.
12. Egengjort adapterkablage för FSM från generation 2 till generation 3.
13. LSM med Autoläge.

Vi startar med att bygga adapterkablaget. Här använder jag först skyddslocket från FSM kablaget i bilen och  sedan en extra FSM kontakt som jag tar delar ifrån, så fört sågar ur för den inre lösa stifthållaren och limmar dit den i skyddslocket.testar de lösa terminalstiften att allt lirar innan jag börjar med kabeln.När terminalstiften är lödda på kablarna så limmas dessa med ett starkt hårt lim så de inte kan rubbas.












Vidare så måste vi montera ny bromsförstärkare. Här är det ren rakskruvning. Inget avancerat alls, däremot dryg arbetställnining om man inte pallar upp framför tröskeln så man kan ligga helt avlång under pedalstället. Skruvarna till bromsförstärkaren på höger sida sitter lite tajt så plocka bort gaspedalen underlättar avsevärt. Plocka även bort bromskontakterna. 





Plocka bort böset som batteri och batterilåda, och styrbox. Lossa på huvudcylindern och skjut den åt sidan med måttlig styrka. Lossa nu den genomgående plunchen som håller bromspedalen med en polygrip och lirka ut den gamla bromsförstärkaren. Nu kastar man i den nya bromsförstärkaren med sensorer,skruva tillbaka skruvarna vid pedalstället och montera tillbaka huvudbromscylindern.



Sen monterar jag radarenheten i fronten. Själva kontakten sitter snett under strålkastaren på höger sida.
Börja med att dra ur låspinnarna på strålkastaren och dra ur den och koppla bort den helt från bilen.



Här syns kontakten för FLR radarenheten, ta bort hylsan över kontakten och anslut kabeln för radarenheten.






Nu drar vi in i kupén och plockar bort CCM panelen och monterar 2 knappar längst ned, Lane Departure Warning och Distance Alert. Jag behöver de "gröna" knapparna då jag har en 2012 CCM.
Pilla bort täcklocken eller "dummy knapparna" om man så vill säga, använd en flatmejsel och tryck upp dem i skåran.







Sen ska vi byta rattknappen på vänster sida mot en knapp som har Limiter och ACC symboler.  Då måste airbagen demonteras...igen..:-) 
Kom ihåg!
1. ha nyckeln i tändningslåset med tändning på.
2. Ta bort batteriet.
Nu kan du vrida ratten utan att rattlåset är aktiverat.

Här ser vi gammal Limiterknapp mot ny Limiterknapp med ACC och tumhjul.





Färdigt typ...



Nu drar jag adapterkablaget från FSM kontakten under brädan till taket. Här måste man stifta in kablarna till värmeslingan i kontakten i taket. 








Det var allt just nu.



8 kommentarer:

  1. Vad är det för skillnader på regnsensor 1 och 2? V70 2010 har ju V1.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu när jag kört med den nya regnsensorn så tycker jag den uppträder lite annorlunda, framförallt tycker jag den är mindre orolig på att veta hur snabbt den ska torka. Men framför allt är prisman bättre. Den är snabbare än skymningssensorn att känna av ljuskillnader. Så det är därför de använder den med Tunnel Detection funktionen 2014.

      Radera
  2. Grymt, som vanligt 😁

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, sådana här modifikationer är så roliga. Det blir så mycket modernare rent tekniskt.

      Radera
  3. Spännande som alltid! Går det att trycka in dessa funktioner i S80:n också, som nyare regnsensor, automatiskt helljus, skyltläsning osv? Alla de sakerna kom väl med MY13 tror jag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Regnsensorn är jag lite osäker på hur den reagerar i en äldre bil. Det kanske fungerar, däremot så kräver de flesta andra funktioner Sensus.

      Radera
  4. Hva må til for å få tunneldeteksjonen til å fungere?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag inte hunnit ta tag i DRL funktionen än, men tunnel detection styrs av regnsensorn. (du måste ha regnsensor GEN 2 för att funktionen ska fungera). Den styr helt enkelt läget från DRL till vanliga halvljuset för att sen ändra tillbaka till DRL efter 20 sekunder när du passerat ur tunneln. Givetvis måste du få en fungerande DRL koppling annars märker du ju ingen skillnad. DRL tar jag an om senare.

      Radera