BLIS indikering spegelglas S80

 En liten detalj som de flesta har märkt ute i trafiken är att i de flesta moderna bilar så har man en dödavinkel indikering i själva spegelglaset. Så är det på SPA plattformen bl.a. Jag gillar den placeringen. Jag har funderat ganska länge på en lösning att ha det på en P3:a. På mitt fina projektbord så har jag en hel del prototyper men jag har inte fått till något bra. Allt från LED-lister i spegelramen till infällda LED i spegelhuset. Men i julas kunde jag sitta och knåpa på en lösning som faktiskt blev bra. En indikeringslampa som lyser igenom glaset. Det gäller att vara stadig på handen när man ska etsa bort kromytan, utan att kromen flisar. Sen lutar spegelglaset när det sitter i spegeln så själva markeringen hamnar något förskjuten mot den lodräta linjen på spegeln. Hade jag valt en rund markering så hade det inte spelat nån roll. Det måste även målas med matt glasfärg både på insidan och utsidan av spegelglaset.för att hindra ljusgenomströmning på fel ställen bl.a och att få LED att bli distinkt och inte diffus. Efter det så läggs en grå kantlinje med glasfärg för få LED-rutan mindre framträdande. Sen målar jag LED-linserna i orange transparent färg, 





Först provade jag även röd transparent färg kan tilläggas men det är inte lika bra som "varningsfärg". Jag bestämde mig för att köra med orange färg som den befintliga BLIS indikeringen i A-stolpen.




Dags att tillverka en LED lykta som är kapslad mot väta, LED kretsen i sig är Volvos vanliga innerbelysning. Valet är egentligen för att dessa är lätta och få tag på och att jag hade ett tio-tal liggandes. För att få lyktan vattentät så här gäller det att tänka till lite för att hålla fukt och smuts borta. Mycket krympslang och en hel del lim, Väldigt mycket faktiskt, men samtidigt måste det gå att plocka bort LED om den skulle gå sönder..Jag måste även fräsa ut för linsen i plasten på baksidan av spegelglaset. Det jag inte har bild på är värmeslingan till spegelglaset som löper mellan spegelglaset och spegelplasten, den måste modifieras lite så den inte ligger för LED indikeringen. Man skär helt enkelt mellan värmetrådarna och viker den åt sidan lite, Det resulterar i att värmen inte kommer värma upp glaset i närheten av LED:en, men det spelar ingen roll märkte jag och dessutom kommer bilen inte rulla på vintern.








De färdiga glasen måste vi nu testa på bänken för att kontrollera funktionen. Det fungerar som tänkt och de är riktigt stabila vilket blev kanon.


De färdiga spegelglasen



Nu ska backspeglarna demonteras och kablarna till indikeringen måste dras igenom husen till kontakten där den befintliga indikeringen finns. Kontakten jag använder från spegelglaset sitter där av en orsak, för att kunna byta glas och att den andra änden måste gå igenom spegeln och kommer vara där permanent så att säga. Det finns plats så det går bra att linda kabeln med textiltejp.






NICE!
Då är det dags att plocka ihop spegeln och montera tillbaka den. Och då var det dags att kontrollera funktionen i bilen. Det fungerar! Och bra dessutom. Det ger inte sitt rätta jag i mitt garage tyvärr, det ser mycket bättre ut i verkligheten. Jag har avsiktligen behållit original LED indikering så länge. Detta får testas i trafik i vår!