Då var det dags för nästa modifiering. Lite tätt inpå den förra som gällde ACC generation 3. Men det hör lite till de här med säkerhetssystem. Jag har funderat lite på den här med BLIS. Det finns 2 olika BLIS system. Det första är kamerabaserat och det andra är radarbaserat. Dessvärre är min bil på målsnöret för gammal. Det radarbaserade BLIS/CTA kräver X-CAN(Extended CAN). Det är ett separat CAN-NÄT som används när moduler sitter monterade utanför bilen. Detta nät har ingen koppling till bilens övriga HS/MS CAN. Det är för att hindra manipulation helt enkelt. Alltså t.ex att man tar bort noden och skickar ett öppnings ID på Can-nätet som öppnar bilen. På X-CAN kan bara de isolerade CAN-ID;s snurras på bussen. Detta introducerades under 2013 som 2014 årsmodell så jag får skippa BLIS/CTA på denna bil.
Därför koncentrerar vi oss det kamerabasserade BLIS systemet. För att det ska fungera så behöver vi såklart 2 backspeglar med kameramoduler på undersidan, indikeringslampor på a-stolpen, dörrmoduler DDM och PDM. Samt kabelmatta för LIN kommunikationen. Jag blev mäkta förvånad faktiskt att min bil inte hade fördraget för BLIS, Min bil har ju fördraget för FSM och FLR som innehåller ofantligt mycket mer kablar, så detta är en gåta hur de väljer att spara in koppar på.
Här är delarna vi behöver:
Men innan vi kan börja skruva ihop alla delarna i bilen så måste vi byta diskanterna i plasten på A-stolps dekoren. Jag har ju eftermonerat Premium sound för nåt år sedan så jag behöver de diskanterna. Så till verket då. Vi börjar att ta loss den befintliga A-stolpsdekoren och borra bort de smältade nitarna. Flytta över Premium diskanterna till plasten med BLIS indikeringen.
Jag kommer inte smälta en gång till i plasten utan jag kommer limma dit diskanterna med det starkaste lim som man kan frambringa 3M 55045
När det gäller DDM och PDM så hade jag
31343469 och
31343466 liggandes
vilket jag trodde var de rätta modulerna för BLIS, men det visade sig att dessa faktiskt är till 2013 endast, alltså för bilar precis mitt i mellan övergången till BLIS/CTA, Så kallade restprodukt bilar. Nytt CAN system men har äldre BLIS. Dessa går inte att använda i min bil alls. Jag måste istället ha
9G9T 14B533
10022997 och
10022996.
Vi behöver tillverka en kabelmatta för kameramodulens spänning och kommunikation så vi tar helt enkelt och mäter upp hur lång kablaget ska vara och löder dit terminaler och rätta kontakter till kameramodulerna. Hittar de rätta positionerna på dörrmodulskontakterna C! och C2. Man kan hålla isär dessa kontakter genom att C1 har de grova spänningsmatningarna för elhissarnas motorer.
En knapp måste också monteras såklart. Man behöver egentligen ingen knapp för funktionen, den kan man stänga av och på i Sensuspanelen. Men jag gillar ju knappar för stilhetens skull så det vill jag abslolut ha monterad. Så det är bara riva mittkonsolen igen. Knappen med grön belysning heter förövrigt 30782789. Att flytta runt knapparna i den nedersta raden har ingen betydelse, dessa är adresserade och CCM vet vad de är till för oavsett var de sitter.
Konfigureringen är enkel, parametern ändras från P#037 till 0x03 with BLIS. Nu bör en omstart resultera i att BLIS hoppar igång. Vi åker en sväng och kontrollerar BLIS. Jo men det fungerar ju.
Som skrevs ovan, antingen kan man tycka Av/På via knapp eller i menynsystemet i Sensus.
Bra funktion tycker jag, kanske inte lika exotisk som FSM och TSI men den gör sin del i strävan efter fullutrustning. Det blev även R-design kåpor på dessa, det ser snyggt ut med tanke på resten av allt annat med R-design som ratten och de övriga produkterna på exteriören.