Recent Post Viewed


XC60 RSE Myron & Davis GEN III


Lite historia.

RSE finns i en himla massa olika generationer med olika grader i integration i bilens system. Historien började vid P2 tiden runt 2003 tror jag och enligt Volvo generation 3.1-3.2(Jag kallar detta GEN 1). Men just i P3 så var det första systemet enligt Volvo generation 4.2(Jag kallar detta system för GEN 1.5) och hade 2 st 7 tums skärmar i nackstöden. RSE systemet styrdes med en fjärrkontroll. Ljudet var kopplat på AUX-IN eller via hörlurar, en DVD spelare i mittarmstödet. Systemets skärmar avslöjar dess generation, Den kraftiga ytterkanten och i grund likadana nackstöd som bilen levererades med. Detta system integrerar inget i bilens övriga system.

I S80:n monterade jag RSE 4.3(jag kallar detta system för GEN II) från 2009 till 2011 på V70/S80 vilken jag tycker fungerar riktigt bra trots sin ålder. Rent teknikmässigt skiljer sig inte själva elektroniken mot 4.2 och fortfarande en DVD i mittkonsolen och ljudet i AUX, Men nu däremot är skärmarna större, hela 8" och då går det inte längre att montera dessa i vanliga nackstöd, så här är nackstöden markant mycket större och man döljer kablaget nellan nackstöd och skärm med en plast bit mot stommen på stolen. Jag är helt säker på att det är bara skärmarna som är uppgraderade och en ny fjärrkontroll till 4.3. Detta system integrerar inget med bilens övriga system.

Snäppet bättre är det i XC70/V70/S80 med inträdet av Sensus 2012-2016 då har man valt Volvos egna RSE från Viseton(Generation Sensus ).Vilket är ganska bökigt att montera dock, men med en fördel att man kan montera en Digital-TV. Här är det stor integration i bilens egna ljudsystem och infotainment vilket också är kul att ha. Man använder då bilens egna DVD spelare och USB. Systemet i sig tror jag faktiskt bara heter Generation Sensus och var helvetes dyrt när det var nytt. Man kan även titta i skärmen på mittkonsolen på det som visas där bak i nackstöden. Skärmarna är på 8". Funktionen finns i ICM:s mjukvara.


Jag antar nu att Volvo insåg att detta system blev för dyrt för alla plattformar så man tog fram tillsammans med Myron & Davis ett billigare system med mindre integration men smartare och bättre skärmar till de övriga bilmodellerna S60/V60/XC60. Detta är vad Volvo kallar för Gen III. Som finns i 2 utföranden, med eller utan touch-skärmar. Utan touch-skärm så har man fysiska knappar på ramen för navigeringen och skärmarna är 7 tum.. Detta kom 2011 till 2013 skulle jag gissa på här. Ingen integration i bilens övriga system mer än att man kopplar in sig på AUX-IN för att få ut ljudet i högtalarna. Jag tror RSE systemet med touch-skärmarna började monteras i S60/V60/XC60 från 2014 fram till 2017. Här har skärmarna förbättras med fläktar som ska motverka överhettning samt att skärmarna är nu 8 tum igen.



Det är Myron & Davis GEN III från 2014 som jag monterar i XC60:n.

Om vi studerar schemat till RSE så ser man ju hur simpelt uppbyggt Myron & Davis är och att det är minimalt med kabelanslutningar till själva bilens egna system. Vi har en grenkontakt till 12V uttaget i mugghållaren och en adapter kontakt från AUX ingången som går igenom RSE och vidare över till AUX ingången på ICM. RSE avsäkrat med 5 amp direkt på ledningen. 


Vi börjar med att ta ur stolarna ur bilen så vi kan jobba på bra höjder. Vi ska föra igenom en kabel i stolens ryggstöd som ska ansluta skärmen in nackstöden till RSE boxen i mittkonsolen. Genom att ta bort de gamla nackstöden först så blir det mycket enklare att ta ur stolarna ur bilen.


För att få bort bältet som är bultat i stolen så måste vi plocka bort plastkonsolen till PSM.

Plocka bort mittkonsolen såklart så kablarna och RSE boxen kan monteras vid sidan av växelföraren på höger sida. 

Plocka även bort svankstödets vred om man har sådana på stolen. För skärmens kommunikationskabelkabel ska tillfälligt dras ut därigenom.....


För att sedan dras innanför skinnet ned till stolschassiet.

En provmontering så ser vi att nackstöden passar och att det är rätt klädsel på nackstöden :-)

Lägg nackstöden i sätet efter att kabeln är dragen i ryggstödet. Åter igen för att underlätta återmonteringen av stolarna.

Sen börjar vi på andra sidan och gör om det hela



RSE har tar sin ström från 12V uttaget så här monteras en adapter som grenar ut matningen till RSE boxen. Det kommer blir trångt med RSE kablaget under mittkonsolen.

AUX har en adapter/bygling från själva AUX uttaget till RSE som i sin tur tar hand om signalen och växlar mellan uttag  in till RSE och ut till ICM.

Kablaget från RSE till stol måste dras under mattan vid den sedervanliga FoMoCo kontakten 



I med stolarna igen montera ihop mittkonsolen och sen prova lite. Ja men så härligt det fungerade!. Även här så känns tiden av lite. Vad sägs om mini USB, IPOD uttag, SD kortläsare av äldre snitt och den härliga Slot-in DVD:n?. Nåväl det är i alla fall ett fränt RSE paket. Bara bocka av det på tillbehörslistan :)





Kylskåp Executive S80.

 Executive bygge Del 2. 

Här ska jag montera ett efterlängtat kylskåp i S80:n. Det kommer göra pricken över I:et med mitt executive armstöd. Själva kylskåpet är placerat där skidluckan normalt finns. Den måste demonteras bort för kylskåpet samt skidluckans låsbygel då skåpet ska monteras i samma hål.

Här!!

Ett kylskåp med kablage kommer lastat. 


Inne i själva kylen finns ett aggregat som med hjälp av en fläkt ser till att sänka temperaturen där inne. 



Det roliga med originalkablaget är att kylskåpet får sin matning via 12V uttaget där bak, Man väljer alltså från Volvos håll att sätta dit ett externt relä som triggas via TRM modulens kablage. Varför har man bara inte monterat in ett relä i den bakre elcentralen istället? skumt.



Jäkla ormbo här under med DAB radion och baslådans kablage. 

Reläet är till vänster i bild inlindat i skumgummi.

Kaka på kaka. Triggern till matningen till kylskåpet finns i en adapter mellan TRM och den bakre elcentralen. Men jag som har PAC har redan en adapter där. Så nu har jag 2 adaptrar där mellan varandra så kedjan blir nu Elcentral-Relä-PAC-TRM. Många gröna kontakter blir det.


Det måste monteras en konsol i plåt på insidan för att förankra kylskåpet riktigt ,denna konsol har artnummer: 30790129




Kylskåpet tar en del plats trots allt, så jag får spåna på hur jag ska lösa baslådans placering. Det är bagateller i och för sig. huvudsaken är att jag har ett kylskåp till mitt armstöd :-)

Kommande Del 3 fortsätter förädlingen till Executive!

S80 Executive Mittarmstöd.

 Nu förtiden så är Executive prylar väldigt svåra att få tag på, just för att dom mer eller mindre har utgått. De delar som finns är riktigt dyra när det väl dyker upp på marknaden. Men trots allt så har jag hittat ett armstöd till min klädsel. Som tur var detta armstöd helt nytt dessutom. Glas-hållaren saknades då den inte säljs med själva armstödet, men ett sådant hade jag införskaffat tidigare. Det roliga med glas-hållaren är att den inte är belyst som på showbilderna man sett.(bilden här nedan). Jag vet inte med hel säkerhet att det är så, men i själva hållaren finns inget uttag för något lyse över huvud taget, så jag känner mig tämligen säker på det (Nån som har lyse där får gärna höra av sig i så fall.)


Nåväl, lyse måste man ha, så då får jag fixa det då. Vi börjar med att fundera ut vilka diodet man ska använda sig av. Nu faktiskt så är den bästa dioden för detta ändamål  XC60/S60/V60 dörrfacksbelysning. Artnr: 31403123


Vi behöver 2 st för detta och man behöver ju bara dioden. Så man plockar ut dioden ur själva plastkonsolen och skär bort den utstickande plasten på diodhuset, man får tillverka en ny bottendel av t.ex Plasti-card. Fila till den och måla den svart.





Sen ska vi fixa till ljus-prisman i hållaren såklart. Här kör jag med en rund transparent plaststav i 4.5 millimeter som jag kapar i lämplig storlek för hålet jag ska borra i glas-hållaren.





Lagom pass mycket av staven sticker ut för att leda ljuset, ca 2 millimeter. Efter det så limmar jag husen till dioderna direkt mot glas-hållaren, men vänder dessa med låsningarna uppåt så jag lätt kan byta diod om jag behöver i framtiden.


Sen är det dags att borra igenom armstödet för kabeln till matningen till dioderna. Den kopplas i sin tur mot ett annat elkablage i bagaeutrymmet. Armstöd artnr: 39865285





Vi provar om det fungerar som det är tänkt, jodå här lyser det fräckt och fint!


Kabeln dras sedan från armstödet ned genom tyget under skidluckan. Sen gömmer man kabeln på undersidan av baksätets underkant

Ja fan! det ser superbra ut! Ett ljus som ska vara där som inte existerar på seriebilar tydligen.

Sen en annan sak! 
Om någon sitter på en flasköppnare som ska sitta i armstödet så är jag otroligt intresserad att köpa en sådan. Det är inte helt komplett utan en sådan. Annars är alla tips välkomna vart och hur man hittar en sådan.


I DEL 2 så fortsätter vi "Executive"förädlingen några steg längre! :-)