Ok, det är inte bara modifieringar man får göra när man har bil, utan även reparationer.
För min del så blev det ett batteribyte i Volvo on call enheten(PHM)
Det hela börjar helt enkelt med att få lite sporadiska felmeddelanden på Volvo On Call i DIM. Det kommer och går ett tag. Läster man ut med VIDA kunde jag snabbt konstatera att det är VOC batteriet som är på upphällningen. 14% hade jag kvar i kapacitet. Nu är det alltså dags att beställa ett batteri då.
Demonteringen!
Börja med att göra bilen spänningslös.
När väl handskfacket är bortplockat så ser du PHM sitter vid airbagenheten, PHM sitter med 3st 8mm skruvar. Dra ut den och vänd på enheten och plocka bort kontakterna.
Lägg PHM upp och ned på en bänk och lokalisera luckan för batteriet.
Lokalisera kontakten till batteriet och lossa kontakten och plocka ur det gamla batteriet
Det nya batteriet i låda och det gamla vid sidan om.
artikelnr: 30782872
Sätt nu tillbaka det nya batteriet och sätt tillbaka locket. Montera sen PHM i omvänd ordning och sätt tillbaka handskfacket så klart. Har du kommit så långt så kan du även spänningsätta bilen igen. För nu ska vi återställa och radera felkoderna.
Läst ut bilen och leverera felkoderna lagrade i fordonet.
Felkoden för VOC
U210991 Reservbatteri.
Då går man in på Bilkommunikation och väljer PHM, Gå vidare till Avancerad och välj "återställning av reservbatteri" Detta kommando gör egentligen bara en nollställning av räkneverket för batteriet. Mitt gamla batteri hade som skrivet tidigare bara 14% kvar. Återställer du så har du 100%. Leverera igen och Radera alla felkoder. Gör en initiering av fönsterhissarna så är du i hamn.
Sen är det bara köra vidare och lyssna på Premiumsystemet :-)