Nyare instrumentbräda S80 del 1

 Jao, ännu en stor uppdatering på S80:n har slutförts. Denna gång så är det instrumenteringen som fått sig en facelift. Det är en del hinder man måste se upp sig för innan man ger sig på ett byte. Det är inte helt lätt att få nyare system att fungera i gamla versioner av P3. Begränsningen är ju Sensus. I och med Sensus så uppdaterades hela bilen med ett nyare elsystem. Vilket är svårt att integrera i tidigare generationer. Jag har sett en del personer som monterat en nyare bräda i äldre bilar, men oftast tas ju en massa funktioner bort eller så lägger man till nåt Androidsystem, vilket absolut inte är fel på något sett, men för mig är det inte original, så det går bort. Jag satsar istället på att egentligen bara "flytta" mitt befintliga RTI MMM system(skärmen som åker upp genom brädan) till den nya instrumentbrädan. Detta kan faktiskt göras rätt enkelt faktiskt. Man använder sig av en skärm från en XC60 (2009-2011). Den passar rakt av, men innan jag var helt säker på det så provade jag att koppla in den i bilen först. Det visade sig att den fungerar ihop med mitt RTI MMM hur bra som helst. XC60 skärmen är något mindre än 7" skärmen, jag skulle gissa på 6.7".




Och eftersom den beige/espresso faceliftbrädan inte växer på träd när det gäller begagnat så har det bara varit slumpen som gjorde att jag hittade den. I grunden är/var det en "standard bräda" utan HUD och centerhögtalargaller. Så det behöver fixas till innan montering i bilen.

Här är själva brädan samt alla nybeställda delar till det yttre på instrumentbrädan..

Skärm XC60 artnr: 312826681

Luftriktare artnr: 31348882

Luftriktare artnr: 31348883

7" skärm ram artnr: 39807800

Högtalargaller artnr: 1287347

Startknapp krom artnr: 31334453







Angående det största hindret som faktiskt är tändningslåset. Där krävs det lite hantverk att få det fungera. Det finns många sätt att få det fungera, men jag tog den enklaste vägen och kombinerade min gamla släde till den nya nyckelhållaren. Det löstes genom plastlödning. Jag går inte djupare in i detta då hela processen är att bygga ett nytt tändlås av gamla och nya delar. Ett att tänka på är att tändingslåset måste monteras efter den yttre ramen så modulen måste sättas dit permanent när man är klar. Plastlödning även i brädan. Stabilt och hårt!






När det gäller Centerhögtalaren, så måste ett galler monteras i "kepan", jag måste göra detta eftersom jag har Premium Sound och vill fortsättningsvis behålla denna. Så får vi skära ut sätet för högtalaren. Detta gör enklast med en mall i plast på 2mm, stabil nog för att kunna rita ut med penna!. 


Mallen ska placeras 70mm från kanten och centrum på mallen på centrum av solsensor hålet. Förankra mallen genom att be någon hålla i den medan kanten ritas ut med en tushpenna. Börja sen skära ut isoleringen med en rakbladskniv. Börja grovt för att sen finlira till det sista.Finliret uppnås genom att använde en fräs på ett luftverktyg. Det är tidskrävande så har inte bråttom vill jag säga. Skär även upp plasten för högtalaren som du ser underifrån vart den ska sitta. Skär även ur styrhålen för gallret.




När du är nöjd så målar vi basen och kanterna svart och när det torkat så provpassar vi gallret och ser hur det kommer se ut. Nice! Jag återkommer med ett inlägg om centerkanalens högtalare, hur jag löser inkopplingen av dynaudiohögtalaren som normalt inte finns till denna årsmodellen.



Jag skär även ut kollisionsvarnaren eftersom jag har ACC i bilen.  Det kom en nyare variant av kollisionsvarnaren 2012. Det går att modifiera så den nyare passar de äldre Adaptiva farthållarna, men jag bestämde mig att använda min befintliga. Att Volvo byggt om den estetiskt beror på att faceliftsbrädan har en annan utformning mot rutan samt att defrosterkanalen löper annorlunda på baksidan. Men det går att lösa det bra om man är lite noga.



Samtidigt så fräser jag ut hålet för den analoga Executive klockan. 

Även min passagerar airbag återmonteras i den nyare brädan. Glöm inte "mattan" som ligger mellan bräda och airbag!


Då är det dags för monteringen av brädan i bilen. Då måste förstås den gamla brädan ut ur bilen. Att ta ur brädan ur en P3:a har jag gjort nu ett otal gånger så brädan är ur på 45 minuter med marathon skruvning.


Häpp!!! Då börjar vi helt enkelt montera in den nyare brädan istället då!

XC60 skärmen passar perfekt i hålet om man modifierar fästena i skärmen för skruvarna, Bakåt har den något större chassi än vanliga IHU/Sensus skärmen, men det går att modifiera bakstycket för att gallret för centern ska passa perfekt.  Smutt som faun!




Jag passade även på att flytta min USB/Ipod modul till utrymmet bakom instrumenthuset, där ska den normalt sitta när den originalmonteras och inte vid fötterna på passagerar utrymmet.


Jepp då är det klart! 
Nu återstår det bara att ansluta batteriet och kolla om man lyckats koppla all el rätt.
Yes,!! Hur bra som helst verkar det som!


Conclusion.

Bilen blir mycket modernare estetiskt samt att den är mer ombonad än den äldre brädan.
Det är en del meck, men absolut inget omöjligt. Jag är nöjd!