Active Noise Cancellation XC60

 Ett ganska roligt projekt det här.

Samt att det är ett ganska invecklat system när man läst på om det.

Jag var tvungen att först prova systemet löst i bilen innan jag gjorde en "skarp" montering. Man hade ju ingen aning om vad den riktigt gör. Jag återkommer längre ned om själva provturen.

Själva systemet går under namnet ANC(Active Noise Cancelling) men egentligen är det ett gruppnamn av 2 olika funktioner i själva reduceringen av oönskade ljud. 

Först ut har vi EOR som står för Engine Order Reduction. Den funktionen ska ta bort oljud inne i kupén som uppstår vid låg last, ett motljud spelas upp i högtalarna för att motverka den totala lågton som sker från motorn. Allt kan inte reduceras men det minskar rejält.

Sen har vi EOE som står för Engine Order Enhancement. Denna funktion har till uppgift att förstärka och jämna ut ljud skapade av elkomponenter och motorn. Ett inspelat motorljud spelas upp i högtalarna. För att detta ska fungera så jämför AUD ljuden upptagna av den främre och den bakre mikrofonen samt att AUD är kopplad via HS-CAN. För att den här algoritm ska fungera så tar AUD information ifrån: 

1 ECM, Varvtalet,vridmoment och utväxling.

2 TCM, Aktuellt växlingsläget.

3 CEM,PDM och DDM, aktuell information om fönster och dörrar.(öppnas en dörr eller fönster stängs funktionen av).

-----------------------------------------------------------------------------------------------

[Att tillägga är att denna funktion bara fungerar på S60 (2011-) och XC60 T6]

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 Enligt VIDA nämns inga andra modeller. Så övriga kan jag inte svara på.

 Jag fick ju testköra detta system i bilen först innan jag monterade det för att se dess funktion.

Och ändra Carconfig lite.

Nå väl för att detta ska fungera så behöver AUD ha en ljusblå kontakt.


Kontakten går att köpa hos Volvo en 22-polig JAE kontakt, men den finns även att köpas från annat håll på webben, Finns att beställa från Standby i Trollhättan:  JAE 22-pol


AUD kommuniserar via HS CAN, för att få aktuellt varvtal,växel bla. Så i kontakten ska HS CAN kopplas. Det spelar egentligen ingen roll var man skarvar på sig på CAN men förslagsvis på närmaste punkt. beskrivet mer i detalj i andra delen av ANC.

Man bygger sedan en kabelsats och införskaffar 2 st mikrofoner. Jag gjorde även ett adapterkablage så jag kunde välja om längden behövde justeras. På baksidan om AUD kopplade jag in ANC kontakten och drog kablarna till främre passagerarsätet och de bakre passagerarsätet.




Efter en sväng så märkte jag faktiskt (när jag visste vad jag skulle lyssna efter) att motljudet kan urskiljas på tomgång och när man drog iväg. Det verkade ju fungera ju!

Så nu började man helt enkelt projektera själva monteringen av systemet i bilen. Jag började med att lossa innertaket och A och B stolpens plast. Det räcker om man lossar innertaket på höger sidan genom att ta lossa kurvhandtagen och lastgallerhållarna, dessa sitter fast med kurvhandtagen, pilla bort lastgallerhållarna efter kurvhandtagen är avlägsnade. Solskydden fram måste bort och takkonsollen. Inne i takkonsollen sitter 3 torx som måste skruvas bort. Sen kan man arbeta uppe i taket på högersidan 

Det började bli tjockt med kablar på A-stolpen då kablaget för micken till SCT även går upp till vänstersidan där. Mät ut och borra ett 22mm hål för den främre micken. Mäter man enligt min bild så ska avståndet vara 170mm från solskyddets låsanordning. 


    
På B stolpen så får man dra mikrofonkabeln längst bältets kanal och vidare upp till taket där man borrar ett 22mm hål ca 95mm dock inte mer än 120mm för det löper en kabelstam i närheten. glöm inte sätta dit toppspärrarna på mikrofonerna. 



Resultatet blev så här  med mickarna monterade.




För att aktivera funktionerna så finns här sista delen