Recent Post Viewed


LCD DIM i S80:n

 


LCD I all ära!

Efter erfarenheterna kring monteringen av LCD DIM i min XC60 så kände jag att dagen var kommen för att montera en sådan DIM i min S80. 

Till detta förutom en LCD DIM så behöver man leka lite i SDA för att byta mjukvaran i DIM. Eftersom inne i DIM sitter en mjukvara för 2015 bilar och den lirar inte alls med gamla bilar. Man måste givetvis lägga till Can-slingan till den nya DIM. Hela instrumentet är kolsvart vilket är naturligt så vi behöver programmera det.

Vi öppnar SDA och lägger bilen i programmeringsläge. Nu letar vi efter den nya DIM:en som bör ligga långt ned i listan på höghastighetsnätet.. 

Vi måste prova att ringa till DIM med den virtuella telefonen :-)  DIM svarar lite sömnigt av nån anledning och visa obefintlig data... Nåväl det är dags att skrämma igång bootloadern.

Nu läser vi in SBL Bootloadern som DIM sväljer med hull och hår. Nu är instrumentet redo för programmering så vi matar in lämplig VBF fil och låter SDA göra resten.. Man hinner nu typ ta en banan innan det är klart. 


Vi resetar bilen och vi hör nu ett välbekant "PING PING" från DIM . Nu vaknade den upp. Däremot har vi problemet med tändningslåset.

Rattlåset gillar inte kommunikationen med den nya DIM så här måste man göra en process för att koppla ur det för gott. Man får sätta tillbaka sin ordinarie DIM och göra följande ordning:

1. Starta bilen.

2. Motorn igång så tar man ur DIM

3. Sätt in den nya LCD DIM 

4. Stäng av bilen.

5. Lås bilen. 

Nu kommer inte rattlåset vara aktivt någon mer gång och vi kommer inte få felkod på den heller. Då slutligen väljer vi ett lämpligt tema till instrumentet. Vad passar inte bättre än just R-design :-)



Av allt att döma verkar tankmätaren fungera perfekt samt att "powermätaren" i Performance temat fungera. Ja vad fan.. 







16 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Nu är det bara en gissning, men att powermätaren rör sig, betyder troligen inte att den fungerar.
    Den studsar lite på min också (2009), men det verkar inte vara tillgänglig kraft den visar, utan något halvrandom.

    Däremot skulle det förstås vara kul att få allt att fungera 😁

    Men som vanligt, kul att läsa om dina erfarenheter och idéer 😊

    SvaraRadera
  3. Tjo! Jo, men jag tycker den beter sig precis som den ska enligt instruktionsboken. Att den högra pilen visar hur mycket effekt aktuell växel har för varvtalet och det vänstra fältet hur mycket effekt(Nm) motorn ger för tillfället. Det känns som V8:ans ECU inte har något problem med kommunikationen, Men det kanske bara är på bensinare detta funkar vid eftermontering?. För på min Diesel 5:a XC60 så ger den inte speciellt bra data alls. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah just, V8:an har jag för mig är lite av det svarta fåret (lite annorlunda styrning etc mot övriga), så det kanske faktiskt gör så att allt fungerar 😁

      Det fungerar inte på min FT (vilket också är ett lite svart får), så det verkar inte vara unikt för diesel att det inte fungerar. Men det vore kul att felsöka/se om det går att lösa ^^ Vet många som skulle bli nöjda om man knäckte den biten.

      Radera
  4. Det gäller bara hitta relevanta data(det rör sig mycket på nätverket. :-))
    Ja, det vore väl på sin plats att det där blir löst så det fungerar på allas bilar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man borde kanske lära sig lite mer om CAN-läsning/skrivning, känns som att man hade kunnat göra mycket roligt 🤪

      Radera
    2. Det går långt mellan varven med SDA, man glömmer lätt om man inte kör med det hela tiden. Men det är kul när man väl labbar med det.

      Radera
  5. Where i can get software used in this post?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Send me a email, you have the email adress at top border.

      Radera
    2. Bäst att kolla, är det 4.2.0 som är den som gäller? 🙈 Det är den jag har nämligen 😅

      Radera
    3. Nej, den senaste är 4.7.0.2 faktiskt.

      Radera
    4. Attans, då är jag rätt efter 🤪

      Radera
  6. Hi Could you please provide a download link to SDA, SBL Bootloader and VBA file for adding a TFT to my 2007 Volvo S80 V8 please, kindly let me know how to contact you, thanks a lot for the retrofit guides for P3 Volvos.

    SvaraRadera
  7. Vilken p/n har din TFT? Har försökt med gen 1 och gen 2 TFT med p3tool, med ingen lycka

    SvaraRadera