Laminerade rutor S80

Då var det dags att byta alla rutor på S80:n till laminerade rutor.
Och eftersom man är nördig ville jag även att rutorna skulle vara akustiska. dvs ljudisolerade.



Först en liten förklaring hur du ska tolka alla symboler på rutorna.
Denna förklaring är standard för Saint Gobain.




1. Tillverkare Saint-Gobain.
2. Betyder vart i fordonet glaskonstruktionen är gokänd att användas:
AS 1= Otonad gäller för bara vindrutan .
AS 2= Tonad på alla ställen utom vindrutan. 
AS 3= Tonad 2 på alla ställen utom vindrutan .
3. Detta E-nummer talar om i vilket land den är cetrifierad i. 
E5 betyder Sverige.
4. Rutan överensstämmer med den europeiska standarden. ECE R43.
5. Stämpel för kinesisk säkerhetsstandard CCC E000186
6. Symbol för akustik, Ljudisolerat.
7. Stötsäker.Laminerad med PVB film mellan glaslagren.
8. Vattenavisad glasbehandling.(Detta är ett medel som rutan är behandlad med från tillverkaren, men dess funktion är sedan länge borta, det håller oftast bara några år, Gör om behandlingen innan montering med Aquapel.) 
9. Är årtalet då glasrutan är tillverkat

Det skilljer sig lite i stämplar och symboler mellan andratillverkare så som PILKINGTON och SEKURIT.
på SEKURIT står det LAMINATED när den är laminerad, mycket vanligare på äldre generationer av Volvo.
Pilkington har liknande symboler som Saint -Gobain.


1.Glastyp, det finns 7 olika alternativ till index:
I. Härdat glas.
II Laminerat glas standard metod av laminering.
III. Bearbetat laminerat glas.
IV. Plastglas.
V. Annat material(Ej vindruta med ljusreducering max 70%
VI. Dubbelglas 
Om glasrutan saknar denna indexkod=Glasruta som inte är en vindruta med ljusgenomsläpp min 70%

2.Tillverkare Pilkington
3.Rutan överensstämmer med den europeiska standarden. ECE R43 
4. Glasrutan är certifierad av en TUV ansluten myndighet i Brasilien.
5. OCP certifiering att rutan inte skadar miljön med gifter.
6. Akustik. Ljudisolerad.
7. Värmeisolerad.
8.Årtal när rutan tillverkades.

Hur som helst så införskaffade jag 6 nya glasrutor till S80:n Laminerade och ljudisolerade. Jag lämnade in dessa till en firma som proffstonade dem allihop. Till monteringen då. Vi börjar med bakdörrarna

Nåväl, här ser vi det små bakre glasrutorna i bakdörrarna.



Börja med att ta bort dörrsidan. En skruv finns under handtaget bakom ettt plastlock, använd falsben och lyft locket uppåt och dra ut. Använd falsbenet att ta bort dörrsidan genom att föra in den mellan dörrsidan och dörren.tryck ut med lite kraft så lossa klipsen runt om, när dörridan är lös hissa ned rutan så skruven till den hissbara rutan syns i hålet i hissmekanismen. skruva 2 varv på de nu synliga 10mm bultarna i hålen. Ta nu bort dörrsidan. koppla bort alla elkontakter. Lyft upp skraplisten i botten på dörren. Den suger fast lite så man får ta i lite.







På utsidan lyfter vi upp kromlisten som också suger fast lite, så att använda ett falsben är att föredra 


Använd falsbenet även på kromlisten längst dörrens övre ram. lossa den och pressa sen hela listen framåt så den lossnar.





Knäpp även loss innerplatsen, dra den bakåt så lossnar den från sina fästpunkter.

Vik bort kromlisten utan att ta bort den helt.

skruva bort mellan-hållet som håller båda rutorna på plats. Samt de 3 skruvarna som håller i den bakre fönsterdelen. Lyft upp mellan-hållet med list och lyft bort den bakre rutan först och sedan den hissbara rutan.










Skillnaden mellan härdade rutor och laminerade är att den laminerade har aluminiumprofiler fästa på glasbotten. Montera tillbaka allt i omvänd ordning.



Framrutorna är lite enklare men det är beskrivet i en tidigare tråd jag har gjort. Fast ett tips ska jag ge som är sjukt användbart när man byter framrutor och bakrutor. Man måste ju hissa ned rutorna en bit för att lossa rutinfästningen. Detta måste man ju gör EFTER att man tagit bort dörrsidan. ha därför en extra elhisspanel så kan man köra ned rutorna utan att jingla med dörrisdan.




Skillnaden är som sagt att laminerade rutor har en aluminiumprofil fäst på glasrutan. Sen är den laminerade glasrutan lite mindre i underkant än standard rutor pga tyngden säkerligen.


CONCLUSION

Någon märkbar skillnad?
Jo, redan när man stänger alla dörrar känner man ett visst tajtare ljud. 
Bilen känns mer gedigen och är märkbart tystare ljudmässigt. 
Väl värt!