Onödiga modifikationer nr 3.
Nja lite kanske, men ändå inte. Jo just ja, lite p2 varning blir det nog också
Eftersom jag vill köra mitt tema med offblack/beige i min bil så slog det mig att takarmaturen finns i offblack i S/V60 2015- XC60 2015- och även den konsol som är placerad vid baksätena.
Låter enkelt?
Nu är det så att 07:or och tidiga 08:or har en helt annan typ av takarmatur mot en från 2009 t.ex. Det hände mycket förändringar internt efter 2008 till 2009 årsmodell. En nyare enhet kommer inte passa alls på en gammal årsmodell. Så man behöver byta ut även sargen som konsolen ska fästas i. för kabel anslutningen kommer på fel sida mot den gamla. Skillnaden syns här nedan. Själva kabelanslutningen till den äldre takarmaturen har en egen kontakt och ett kretskort på baksidan. Varför har dom ändrat konsolen så pass att de inte går att förväxla? Jo Det kom ett nytt lagkrav 2008 om att du som förare ska kunna se att pass.airbagen är i eller ur kopplad. Det kunde man inte avgöra helt på det äldre. Där fanns det bara en indikation om att den är urkopplad i PAD lampan.
Vi rycker ned takarmaturen och skruvar bort den befintliga sargen genom att lossa 3 torx 20. Här ser vi den gamla kontakten som vi måste bygga ett adapterkablaget till.
EWD kabelschemat har en del felaktigheter. så om man följer dess ritning. På 2012 så kommer några frågetecken ställas. Den som kan tyda varför jorden saknas på den bakre takarmaturen på 2012? Ska man inte kunna tända eller släcka om CEM bestämmer funktionen i auto, Man kanske vill läsa där bak när man är ute och kör? :)
Eller varför map reading på 2007 inte går nånstans i kretsen på 2007 armaturen? Bra frågor kräver bra svar tycker jag.
Följ istället min kabeltolk här nedan så kommer det fungera normalt som ingenting har hänt där upp i taket.
Nu gör vi ett adapterkablage då. Tänk på att kablaget måste vara ca 30 cm för att nå fram till andra sidan av plastsargen. Montera den rätta plastsargen i taket igen och anslut kabelstycket.
Då testar vi den nya takarmaturen och inser att jobbet blev bra. Även så ser man att PAD lampan fungerar med en nyare text än den gamla :)
Conclusion:
Jag tycker den nyare takarmaturens CTSY lampa lyser mycket bättre än den gamla gröna och hela armaturen i svart gör sig riktigt bra mot innerspegeln och de andra svarta prylarna.
Nu hoppar vi till baksätet och det är egentligen här ett helt annan modifikation börjar.
Del 2
Aktivering av eftergång kupéfläkt
Den nya bakre armaturen är helt identiskt med den gamla armaturen här finns ingen skillnad.
Här i själva armaturen sitter rörelsesensorn till larmet och den har en central betydelse i nästa modifikation jag skriver om nu. Jag vill nämligen ha eftergång av kupéfläkten, ni som har haft P2 har ju varit med om att kupéfläkten startar när det är varmt för att avfukta AC systemet. Denna funktion vill jag ju så klart ha också i min P3:a.
Vi börjar med att antingen ta bort rörelsesensorn från armaturen helt eller låter den vara urkopplad, det gör man som man vill.
Varför man måste göra så är för att rörelsesensorn stör eftergången om bilen är låst och larmad, så vi kan inte ha dessa 2 system ihop. Algoritm tillåter inte detta, så vi måste deaktivera parametern i CEM för att få eftergång att fungera.
Så på rad P #047 så måste vi ändra till 01 då.
Om man inte ändrar den parameter så kan man inte aktivera eftergång alls .
Nu när vi plockat bort parametern så kan vi fortsätta och ställa in eftergången med VIDA. Själva adapteringen tar ca 30 sekunder och när vi väl trycker på AKTIVERA så kommer eftergång av kupèfläkt göras enligt rutin i varma dagar. Denna funktion är jättebra anser jag och jag har hellre denna funktion än den onödiga rörelsesenorn. För jag anser om det bli inbrott eller att man ska sno bilen så måste man antingen bryta upp dörren och då går larmet ändå.
Sen när det är klart så har vi en snygg takarmatur i bak också! :-)