Ny ratt och ny kudde till S80


 1.2.3.4. Detta är nu fjärde gången jag byter ratt i min S80. Ja det är ju knappast billigt om man måste räkna i pengar :-)

1:a gången (ny läder ratt)

2:a gången (ny R.Design ratt)

3:de gången(ny Classic Wood ratt)

Och det är ju inte snack om saken att den nya rattkudden är snyggare och modernare. Så det gällde bara hitta rätt tillfälle. Just att byta generation på ratt innebär att byta precis allt. Ratt,kudde,rattkontrollers och lite kablage. En annan sak som ställer till det är att om man gör som jag och köper en ratt från 2012- så finns inget uttag för RTI kontrollern. Så det behöver fräsas ur och borrat hål för kabeln till rattkontrollern. Detta kan ju undvikas om man köper en ratt från 2010-2011. Då finns uttaget från fabrik. Som tur är det som skumgummi och går lätt att skära ut. Jag använder min ratt nr 1 som mall här och kom även ihåg att öppna upp under rattkontrollern så måste det finnas utrymme för kabeln.





Över till mina rattkontrollers nu då, Här kör jag samma tema som V40 2018 med svarta knappar. Då behöver vi 4 nya uppsättningar kontrollers också då de tidiga knapparna inte passar den nya rattens utformning. Här försökte jag kapa ned kostnaden lite genom att köpa begagnade kontrollers. När man köper beggade så får man givetvis med "Battle damage" från förra ägarna, så rattkontrollerna behöver renoveras. Tvätta rent och sen ladda färgsprutan med Soft Beige och måla. Kunde jag inte ha målat direkt på de svarta rattkontrollerna istället och sluppit köpa 4 st? Jo absolut!, men jag ville inte att färgen skulle släppa med tiden, jag hade varit tvungen att slipa ned knapphusen och sen grundat med fästgrund. Jag utgick istället från de redan målade, det var egentligen bara lite nötskador på kanterna så Volvos färg från fabriken är väldigt tålig så jag tjänar nog på att måla om de soft beige:a i slutänden som jag gjort.



Sen bygger vi lite Lego. Dom är lite byngliga att plocka isär ,men det går om man hakar loss 2 av 3 punkter under vardera knapp, då ploppar de ur med lite viljestyrka. Här har vi nu plockar ur 14 knappar allt som allt. 



Själva SRS systemet är lika oavsett årsmodell. Det som skiljer sig är att 2010 är en ny sorts självjordande kontakt till själva laddningen. Men den plockar vi bort och återanvänder den gamla. Tutan däremot, Där behöver vi vita kontakten och stiftar om kablaget enklast.




Dekorlisten i ratten blev en "R-design" i silkmetall variant. Det förhöjer helhetsintrycket på själva rattbygget också. Snyggt ihop med mina nya rattkontrollers. Nu är det dags att montera den i bilen. 




Den färdiga ratten!!

Här trär vi igenom de gamla SRS kablarna genom rattnavet och ansluter min modifierade härva i SWM. Skruva den 15mm bulten som håller rattcentrum mot styrkollonen.


Efter att airbagen är monterad så är det dags att koppla tillbaka bildens elförsörjning och checka att allt fungerar som tänkt. Både signalhornet och SRS fungerar kalas. 
Väl investerat!
Det blev mycket modernare och rattkudden är snyggare. 
Nä nu måste jag ta tag i Sensuspanelen ser jag.Vore ju ballt med ny mittkonsol. :-)