Recent Post Viewed


Ny ratt och ny kudde till S80


 1.2.3.4. Detta är nu fjärde gången jag byter ratt i min S80. Ja det är ju knappast billigt om man måste räkna i pengar :-)

1:a gången (ny läder ratt)

2:a gången (ny R.Design ratt)

3:de gången(ny Classic Wood ratt)

Och det är ju inte snack om saken att den nya rattkudden är snyggare och modernare. Så det gällde bara hitta rätt tillfälle. Just att byta generation på ratt innebär att byta precis allt. Ratt,kudde,rattkontrollers och lite kablage. En annan sak som ställer till det är att om man gör som jag och köper en ratt från 2012- så finns inget uttag för RTI kontrollern. Så det behöver fräsas ur och borrat hål för kabeln till rattkontrollern. Detta kan ju undvikas om man köper en ratt från 2010-2011. Då finns uttaget från fabrik. Som tur är det som skumgummi och går lätt att skära ut. Jag använder min ratt nr 1 som mall här och kom även ihåg att öppna upp under rattkontrollern så måste det finnas utrymme för kabeln.





Över till mina rattkontrollers nu då, Här kör jag samma tema som V40 2018 med svarta knappar. Då behöver vi 4 nya uppsättningar kontrollers också då de tidiga knapparna inte passar den nya rattens utformning. Här försökte jag kapa ned kostnaden lite genom att köpa begagnade kontrollers. När man köper beggade så får man givetvis med "Battle damage" från förra ägarna, så rattkontrollerna behöver renoveras. Tvätta rent och sen ladda färgsprutan med Soft Beige och måla. Kunde jag inte ha målat direkt på de svarta rattkontrollerna istället och sluppit köpa 4 st? Jo absolut!, men jag ville inte att färgen skulle släppa med tiden, jag hade varit tvungen att slipa ned knapphusen och sen grundat med fästgrund. Jag utgick istället från de redan målade, det var egentligen bara lite nötskador på kanterna så Volvos färg från fabriken är väldigt tålig så jag tjänar nog på att måla om de soft beige:a i slutänden som jag gjort.



Sen bygger vi lite Lego. Dom är lite byngliga att plocka isär ,men det går om man hakar loss 2 av 3 punkter under vardera knapp, då ploppar de ur med lite viljestyrka. Här har vi nu plockar ur 14 knappar allt som allt. 



Själva SRS systemet är lika oavsett årsmodell. Det som skiljer sig är att 2010 är en ny sorts självjordande kontakt till själva laddningen. Men den plockar vi bort och återanvänder den gamla. Tutan däremot, Där behöver vi vita kontakten och stiftar om kablaget enklast.




Dekorlisten i ratten blev en "R-design" i silkmetall variant. Det förhöjer helhetsintrycket på själva rattbygget också. Snyggt ihop med mina nya rattkontrollers. Nu är det dags att montera den i bilen. 




Den färdiga ratten!!

Här trär vi igenom de gamla SRS kablarna genom rattnavet och ansluter min modifierade härva i SWM. Skruva den 15mm bulten som håller rattcentrum mot styrkollonen.


Efter att airbagen är monterad så är det dags att koppla tillbaka bildens elförsörjning och checka att allt fungerar som tänkt. Både signalhornet och SRS fungerar kalas. 
Väl investerat!
Det blev mycket modernare och rattkudden är snyggare. 
Nä nu måste jag ta tag i Sensuspanelen ser jag.Vore ju ballt med ny mittkonsol. :-)








8 kommentarer:

  1. Fint! Sensus panelen kommer bli intressant att läsa om. Men jag har en aning om att du kommer använda facelift mittkonsol tillsammans med gamla knapparna. Om inte så är jag redan såld på denna idè

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njaaa..Det blir inget ihopkok av mittkonsollen. Nog för att jag gjort det på P2 tiden. Men nej tack :-)

      Radera
  2. Jag förväntar mig inget annat än en full IHU installation med allt nytt på MOST-bussen snart

    SvaraRadera
  3. Har du några fler bilder på när du sågar ut för RTI-panelen? Funderat på om detta är möljigt, kul att se det var möjligt! Vad kostade ratten från Volvo förresten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena, Det där är jag i ett nötskal. Jag tog inte så många bilder just för att jag inte trodde någon någonsin kommer konvertera ny ratt med RTI :-) .
      RTI knapparna är faktiskt av större problem att få dit än vad man kan tro. Ratten har en lite brantare kurva på baksidan, så hålet i ratten(som finns inne i skumgummit) som styrknapparna ska fästas i måste slipas ned med en dremmel flera millimeter samt att man måste lägga en gummipackning mellan knapp och ratt för att avståndet i kurvan annars blir för stort. Sen måste man karva igenom ratten för kabeln ska kunna anslutas i radioknappsatsen.
      Jag ska se om jag har någon bild på proceduren.

      Radera
    2. Jag hittade denna ratt på en återförsäljare i Norge som hade den enda ratten på hyllan i norden, kostade runt 8600 kr på Volvo .Den fanns inte att köpa i Sverige, Det fanns ingen leveranstid, Jag försökte med Volvo Göteborg, men det fanns inget leveransdatum. Jag antar att de har slut på trä eller nåt. Detta var några månader sen, det kanske är annorlunda nu.

      Radera
    3. Ujj, saftiga stålar, är det priset inklusive airbag? Tänkte säga att om jag köper ny så köper jag väl med RTI förberett, men jag gissar det alltså finns en anledning att du var tvungen ta upp hål för panelen. Förmarkerat? Eller lite trial and error? Eller är det så att nyare rattar kanske inte har RTI-panelen där utan att man styr GPS:en från mittkonsollen när man har sensus? Annars kanske jag kan leta rätt på en panel från en nyare ratt helt sonika.

      Radera
    4. Nej priset var bara för själva ratten. Precis, rattar från 2012 har inte RTI knappar. Däremot uttag för rattpaddlar vilket påminner starkt om RTI knappens placering. Om du funderar på en träratt så sikta på en upp till 2011. Den har rätt uttag för RTI även om det inte är förberett. Hålet är lätt att hitta.

      Radera