Recent Post Viewed


Nyare CCM och Sensus nu löst för tidigare P3 CEM.

 Jodå, Nu jäklar löste jag det! 

Nu efter timmar av konfigurerande i min klonade CEM och ett antal adapterkablage senare så fick jag faktiskt Sensus i skärmen(IAM och ICM med nyare CCM) att fungera med min gamla S80! :-). 

CEM konfigureringen var ju lite lattjo att få till på allt, men det verkar som att navigatorn(jag har ingen GPS antenn ansluten) fungerar och tycker den är på fabriken i Bryssel. CCM funktionerna hoppar igång som tänkt också. Eftersom jag inte har CEM i tändläge ej heller någon LSM inkopplad så fungerar inte bakgrundsbelysningen och lite annat smått och gott eftersom egentligen hela bilen saknas.. Hur som helst så hade jag ju tänkt lite fel tidigare när jag höll på testa detta sist, men jag fick lite idéer igår och kollade upp kabel-schemat en gång till och såg några kablar som var felaktigt anslutna som jag hade missat och var fel dirigerade helt enkelt. Eftersom det är min gamla CEM och nyare grejer så kommer jag få byta ut följande enheter CCM,ICM,IAM,AUD,SUB,AUU(måste bort från MOST) och RTI.  Det är en del grejer det som ska ur.

Just nu i detta läge så öppnar det upp för ett "live test" i bilen, det här är nog inget problem längre.









5 kommentarer:

  1. Fan va gött. Grattis!

    SvaraRadera
  2. Coolt 😁 Det vore nice 😊

    SvaraRadera
  3. How? I'm also trying retrofit sensus to my xc70 2007. I already have retrofited cem to R32C version, but sensus completely dead. Comes up after i flash cem with 2012- sw. But this sw version won't communicate with my old edc16 ecm (i get DTC immobilizer unit won't comunicate, synchronized correctly) so i'm not be able to start. Maybe situation is different for sensus connect? I was retrofited sensus to sensus connect on many cars, so i just think is it be similar situation. 🤔 Can you get me some advice please?

    SvaraRadera
  4. I dont know why your Sensus dont start, I have never retrofit any R32C in a older car so i cant tell what obstacle you will face. If you look at the CAN ID on M32C vs R32C the CAN ID differs alot. Sensus and Sensus Connect share the same CAN architecture so retrofit from Sensus to Sensus Connect is no problem. In my case I basically let the Sensus ICM and IAM to connect to my Controlled Network when I send the "wake up call" CAN ID message. M32C cant do that.

    SvaraRadera
    Svar
    1. If you say M32C can't send wake up command via CAN, i think i have same situation because i using CEM software around 2010 (few cars have that newer type cem with old infotainment), so basically i have R32C but software also can't send that type of wake command too. So i'm wondering can you share with this message please (i will test it)?

      Radera