Recent Post Viewed


Retrofit V40 R-Design S80

 Hej igen.

Jag var ju bara tvungen att prova ett nyare TFT som det sägs vara "bättre" är den tidigare. Jag fick tag på ett från en V60 från 2018. Personligen kan jag väl inte direkt säga att man märker någon skillnad. Möjligen är grafiken något skarpare men det är inte så att man häpnar. Men man måste ju prova :-)

Den äldre är högst upp och den nya är med svart baksida nere i bilden.


Jag såg även till att köpa ett nytt glas till fronten så det ser nytt och fräscht ut. Glaset har artnr: 31376800 gick på cirkus 800 kr.







Nåväl. Efter att ha insett att det inte blir bättre än så, så var det dags att "kitbasha" det äldre instrumentet igen från en V40 R-design. Dessa bilar har nämligen blått tema i instrumentet. Man får ta glasdelen och höljet från ett vanligt TFT. Detta är för att V40:ns hus ser helt annorlunda ut. In med en ny bootloader med Johnny till 31314985 AE DIM 2013 så händer det lite magik hos mig när flashen är skriven, verkar förövrigt vara exakt samma bootloader på alla TFT 2013 :-)







R-design Performance blått är ta mig tusan bättre än vilket nyare instrument som helst. Ballt.

DEL 2 Går vi igenom alla Teman i R-design.

16 kommentarer:

  1. Är det möjligt att aktivera så man får tillgång till att se olje nivån?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte mer än den vanliga nivå funktionen i menysystemet. Att tillägga nya funktioner är nog svårt. Har inte stött på någon som ändrat det, förutom några vänner från öst.

      Radera
    2. Jag menar den som finns i menyn på TFT mätarhuset. Jag har ju en 2010 med TFT och vill gärna lägga till den funktion för lite extra koll. Jag behöver alltid fylla på 1 gång varje år mellan service. Och nu var det bara tur att jag tittade stickade för mitt TFT varnade inte. Fyllde på nästan 0.75l olja. Den ska ju varna vid 0.5l har jag för mig.

      Radera
    3. Ja du menar så. Ja det går fint att aktivera. Fast det ligger inte i TFT instrumentet utan i Car Config på rad #102. Den måste ändras till värde 0x03. Sensor and static measurement. Det gjorde jag på min V8 och det fungerade.

      Radera
    4. Måste testa på min FT 😁 Men den är ju speciell i alla andra fall, så det funkar säkert inte heller 😅

      Radera
    5. Om du har en oljesensor så bör det fungera utan problem tycker jag. Sen så måste man följa ett visst kriterier för att den du ska kunna mäta. -köra 30 km sen stänga av bilen, efter 20 minuter kan man mäta. Tänk på att : 1. aktivera först funktionen, i konfig. 2. lås bilen och låt den somna. 3. Därefter på med tändning 2 så får du åtkomst till menyn.

      Radera
    6. Ja, jag har också sett att funktionen är rätt petig om när den funkar. Så ska kolla när jag kommer hem, runt 3 mil hem från där vi är nu 😁

      Radera
    7. Hur grinig är den med den där "20 minuter"-biten? Har testat både direkt när jag stannat (vilket förstås är för tidigt för oljan att hinna ner). Men även efter en lite längre tid, båda gångerna får jag "ej tillgänglig". Första kan jag förstå förstås eftersom oljan är överallt i motorn, men det borde ju inte vara en "för länge" parameter också kan man tycka.

      Radera
    8. Jag tror det är så att "efter 20 minuter" ska tolkas att man kan kolla oljan tidigast 20 minuter, men sen spelar det ingen roll om det gått en vecka om bilen stått still utan motorn igång. Däremot var min V8 ganska tjurig på vägsträckan, Ibland går det faktiskt att läsa efter att bara åkt 2 mil men i bland kan det vara 4 mil. Det hade väl varit bättre med en tid istället för sträcka. Sen såklart kan jag ju inte svara på om din bil sänder nivån på CAN från ECU. Men jag tycker du ska göra några fler körningar innan du ska ge upp.

      Radera
    9. Ska testa imorgon, har runt 8 mil till jobbet, så det borde räcka 😅 Tycker ju också att det är lite märkligt, eftersom originalhuset självklart varnar för oljenivån (har lite samma problem som trådstartaren, att man inte får någon varning med TFT).

      Ger inte upp så lätt 😉

      Radera
    10. Skönt att det är fler som inte får varningar av låg oljenivå :/ /trådstartaren

      Radera
    11. Fortsatt "ej tillgänglig" även efter ~8 mil och stillastående under hela dagen (6-17 ungefär). Så troligen fungerar det inte med just TFT. Original visar som sagt meddelande när det är låg nivå. Nu vet jag förstås inte om just det larmet dyker upp efter ändringen, men nivån visas åtminstone inte.

      Radera
    12. Ja så långt som 8 mil borde räcka gott och väl. Märkligt att det är olika på olika bilmodeller.

      Radera
    13. Jag ska prova på min FT när jag får tummen ur och går över till P3Tool.

      Radera
  2. Refreshraten och blinkersljudet är annorlunda ;)

    Refresh märks mest när man går mellan menyer, och när man råkar gasa lite extra ;)

    Men i övrigt är det nog inte någon större skillnad, som du säger. Jag bytte mest för att jag hade chansen :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag alla 3 generationer. Den senaste är väl att föredra just för att den är den senaste kan jag tycka. Gen 3 Skärmen är 5 år nyare än min Gen 1 skärm, processorn är nog snabbare helt enkelt. Ljudet är annorlunda precis som du säger, alltid nåt :-)

      Radera