Recent Post Viewed


Fungerande SCL på tidiga P3 S80/V70

 Ett problem som vi som har en tidig P3(2006-2007) om man eftermonterat TFT är att rattlåset inte fungerar. Detta är för att styrningen för rattlåset går via DIM. Mina tidigare försök redovisas lite längre ned i denna tråd. Tyvärr så blev det alldeles för mycket jobb att implementera en 7G9T i min bil då många andra funktioner behövdes byggas om(för många helt enkelt). Då får man lösa det på ett bättre sätt. 

Styrningen för rattlåset grundar sig på ett meddelande från CEM till DIM att skicka en jord till ett relä internt i CEM, när DIM jordar reläet får SCL ström och börjar kommunicera. Detta sker inte när man monterar ett TFT för den jord styrningen finns inte i varken mjukvaran eller fysiskt i TFT.

Hur ska vi lösa detta då? 

Vi kanske kan gå ned till kretsnivån och hoppas på att kunna se en lösning i själva rattlåset i sig och kanske hitta en öm punkt i systemet?. Först måste vi öppna rattlåset och se dess funktion.

Inuti ser vi ett kul kretskort och under denna finns motorn som drar lås-kilen upp eller ned via ett kugghjul. Detta sker med en växlande polaritet till elmotorn styrd av mjukvaran med hjälp av en STM8 processor och några spänningsväxkare.



Frågan är om detta går att manipulera? 
Så jag pratar med min goda vän Johnny P om det går att skriva en ny firmware till SCL. Vi får givetvis skrota LIN kommunikationen. Johnny insåg också att det troligtvis går att använda ingången för en trigger(styrd 12V) på den oanvända terminalen på kretskortet, stift nr 1. Jag börjar nu rita på en kriterielista hur styrningen ska agera medan Johnny knackar kod till en ny firmware. I det grova hela ser vi nedan lite övergripande hur det hela ska se ut.


Att få SCL att bete sig som vi vill kräver en hel del efterforskning både elektriskt och mekaniskt. Funktionen är också så att locket till SCL måste sitta tajt, motorn fixeras med hjälp av locket och manipuleringsskyddets stopp. Från fabrik är locket ihop klämt med en maskin, så man hindrar helt enkelt att komma åt inventarierna i SCL. För att få isär SCL krävs det att man med ett 2.5mm borr tar bort klackarna som maskinen har pressat in vid monteringen. Sen får man dra ur locket. Jag borrar 2 nya hål, gängar med gängsnitt och skruvar locket på plats när allt ska monteras ihop igen.



Här behöver vi också tillverka en adapterkabel till SCL:s originalkontakt till den motifierade SCL. Adaptern kopplar Jord och en styrd 12V som av enkla skäl(bästa valet) till den styrda 12V som går till växelförarens solenoid(röd/violet). Konstant 12V går till DIM anslutningens egna 12V. 




När väl detta har kommit så här långt så måste ju det befintliga rattlåset demonteras från rattstången. Den är förankrad med 2 stycken brytskruvar som man får avlägsna på bästa sätt.(Jag vill inte uppmuntra fel personer genom att tala om hur man avlägsnar rattlåset).






Då är det dags att verklighetstesta funktionen.

YEY!! Det fungerar nu som jag vill. Besiktning nu inga problem.


5 kommentarer:

  1. Bra jobbat! Har du några nyheter hur det går med Sensus konverteringen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena. Det tar tid. Även om sensuspanelen kan användas och att CCM fungerar ihop så är det en hel del prylar som måste testas. Senus Premium sound är ju inte kompatibelt med det gamla Premium. Backvarningsmodulen stämmer inte,..ja en hel del. Egentligen skulle jag vilja ha en till bil att forska med.

      Radera
    2. CCM kopplad https://youtu.be/3-A7gNJ1tpA

      Radera
    3. Oj. Att parkeringsmodulen var annorlunda på sensus hade jag aldrigt tänkt på. Men vet ju om att subwoofer och slutsteget är annorlunda. Då får du också byta MMM modulen.

      Radera
    4. Det är CAN styrningen som blockeras i parkboxen. Problemet är också att på MOST slingan så kan inte SUB eller MMM sitta kvar. Samt rattknapparna till Stereon. Det blir lite meckigt att plocka isär hela bilen för att bara testa. Speciellt när jag har andra projekt som kräver att bilen ska fungera normalt :-)

      Radera