Recent Post Viewed


ACC GEN 2-Level2 Del 2(klart)

Efter att det nya FSM systemet nu är monterat så är det dags att montera en ny ruta så klart som har ramen för kameran. Sen är det dags att göra en slutgiltig kalibrering. Men först litar vi lite delar.

M4 10mm 5 st : 986331(GCP)

Kåpa front: 31217948

Kåpa höger: 31217945

Kåpa Vänster: 31217946

Kamera värme element: 31217947

Kamera: 31334532 

Kamera fäste: 30774059

FSM: 30724713

LDW knapp:30739983

Distance Alert knapp:30782229

Bildkabel: 30724713





Sen har jag provat att ändra konfigurationsfilen från ACC generation 2 till ACC Genration 2 level 2. Skillnaden är i min mening ingenting. Det blir inga felkoder rent konfigurationsmässigt, så jag vet inte riktigt vad den inställningen gör. Nåväl efter att nya rutan är monterad så åker värmelementet på samt kameran.



Ok, Kalibrera ska vi nu göra på väg, uppkopplad med VIDA. så kör vi rutinen.


En snabb sväng med utförd kalibrering så fungerar Distance Alert klockrent och jag känner att Distance Alert och farthållaren känns mer intelligent nu än bara ACC funktionen, Det varnas när jag närmar mig ett fordon lite för snabbt. Kul!



Nu efter att kalibreringen är gjord så får jag ett fel på Driver Alert systemet. Hmm, hur många gånger jag än gjorde om kalibreringen så fick jag ett fel på "Driver Alert serv erfordras". Inga direkta felkoder heller som tyder på något egentligt fel, Här gäller det att tänka till alltså vad felet kan tänkas vara?. Distance Alert fungerade ju fint som sagt. Men det här fick jag ingen direkt förklaring till.

Sen började jag tänka utanför boxen och jag hittade var problemet låg och det är faktiskt så logiskt att Driver Alert fram till 2014 styrs av DIM och nu när jag har TFT instrumentet inkopplat så förväntar sig TFT att funktionen styrs av Sensus Connect(2015). Instrumentet märker ju att IHU inte kommuniserar och sätter en felkod på Driver Alert så klart. Då mina vänner är det så att felkoden sätts i TFT instrumentet och den faktiska felkoden läses ju inte ut med VIDA. Därför ser jag ingen felkod med VIDA inkopplat helt enkelt. Sagt och gjort, ut med TFT och in med original DIM, Vips så har vi DAC som en skinande sol :-)!


Kanon, då knäckte jag den felkoden. Så nu står man här..Ska jag köra med TFT eller ska jag ha användning av funktionerna istället?? :-)

6 kommentarer:

  1. Nu får du knäcka så vi kan eftermontera Sensus xD. Är nog omöjligt. Men själv hade jag nog struntat i Driver alert funktionen och använt TFT istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket står i vägen på de allra tidigaste CEM:arna för Sensus, Möjligen lättare i 2011 CEM som ligger mycket nära i generation. Jag var ute och körde lite tidigare och har vant mig vid gamla DIM. Det var lite kul att prova Driver Alert ju. TFT är visserligen modernare i grafik, men att tappa funktioner..Ja vi får se hur jag gör.

      Radera
    2. Vad exakt gör driver alert? Eftersom TFT visar en kaffekopp. Är det då varning som visar att du kör vingligt då eller?

      Radera
    3. Driver Alert Control(DAC) ingår som en funktion i Driver Alert paketet som gick att få när man beställde en ny bil. I detta paket finns även Lane Departure Warning(LDW). Precis som du säger så blir du som förare varnad om kameran och rattmodulen registerar att du kör vingligt inom din egen vägbana, LDW istället ljuder om du korsar vägbanans mittlinje. Problemet jag har nu är att DAC/LDW styrs grafiskt via Sensus-skärmen och vidarebefordrar meddelandet med kaffekopp till DIM/TFT. I det gamla pre-sensus styrs DAC-funktionen i helt i DIM. Därför får jag felkod med TFT som förväntar sig att få information från Sensus med följd att funktionerna uteblir. Distance Alert funkar däremot precis som tänkt.

      .

      Radera
  2. Hei!

    Fikk du til dac i noen tft dim?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej inte än. Jag misstänker fel mjukvara i FSM. Min FSM verkar vara för tidig. Nått annat kan jag inte tänka mig.

      Radera