Recent Post Viewed


USB C uttag för laddning i S80

Då har jag gjort en liten uppdatering, jag fick ett mail av en kille som frågade mig om jag visste om Volvos USB C uttag från SPA plattformen fungerar i en V70/S80. Det hade jag inget bra svar på, men jag blev ju helt klart lite nyfiken på detta uttag, så jag köpte på mig ett i studiesyfte. Jag blev förvånad över hur bra elektroniken är och att det faktiskt laddar på bra, Enligt spec kan den belastas med max 3 Amp som bäst, men enligt mina beräkningar ligger den mellan 2.8-2,9A runda slängar 14W då?, Jag provade föstås uttaget först på "bänk" med ett 12V skruvdragarbatteri. Det kan ju kanske också vara att det inte levererar mer med ett sådant batteri och samt att jag har inte testat eller provat att ladda med båda uttagen samtidigt.

Uttaget har artnr: 32245950


 Elektroniken inuti uttaget ser fina ut och komponentkorten ser verkligen stabila ut och USB C uttagen är "board to board" monterade inviduellt med en egen kylplatta i kopparlegering över transformatorn. Kretskorten går att ta isär.



Så nu var jag ju tvungen att montera uttaget i min S80 dådå. Det krävs inte mycket för att få det att fungera bolt on. Uttaget kräver 30mm för att passa och originaluttaget är mindre men styrningarna till uttaget på undersidan kan man faktiskt behålla helt om man är lite försiktig med att borra upp hålet. Jag använder en hålborr på 30mm.(det är inte så mycket som felar faktiskt)




Jag valde att ta bort klacken på uttaget. Man behöver inte göra så, man kan karva lite på undersidan om man vill men jag gör det enklare alternativet då uttaget kommer styras upp av låsfästet sen. Fräs upp hålet på undersidan så låsfästena på uttaget kommer expandera ut helt.


Sen är det dags att byta kontakt till uttaget då original har en sk T kontakt och den passar inte det nya uttaget. Bytet är enkelt då SPA använder samma kontakt som till högtalarkontakten på P3 plattformen. Det är lite olika färger på kablarna till uttaget på olika årsmodeller Svart-Grå/Röd på tidiga bilar och Svart/lila-Grön/orange på senare bilar Det finns säkert andra färgskillnader beroende om den har RSE eller inte från fabrik men.använd det som motsvarar i din bil helt enkelt.




Ja men det här funkar ju bra, Däremot skulle jag vända uttaget 180 grader så locket kommer åt andra hållet. Känns mer estetiskt bäst. Det kanske ser ut som om locket inte kan öppnas helt, men det kan det och det är själva fjädern som pressar ned sig mot kabeln.

8 kommentarer:

  1. Snyggt! hade missat att SPA hade dubbel USB-C monterat så!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade jag också missat. Men det känns att man vill även montera ett sådant till baksätet i bruksbilen, bra för de där bak.

      Radera
  2. Lite frestande är det, men inget dåligt pris Volvo tar ut för uttaget :o

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nytt skulle jag tro kostar lite mer än 1000 kr, lite överkant kanske, men beggade med frakt är man nästan där faktiskt.

      Radera
  3. Vad är det för spännande grunka mot motsatt sida laddaren i mugghållaren du har? I min bil är det bara slät plast där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena. Det är USB anslutningen. När jag eftermonterade RSE i bilen så behöver man flytta USB uttaget till den platsen, Volvo original. Det är för att den vanliga platsen för USB i mittkonsollen okuperas av DVD spelaren för RSE. Du ser delarna och mitt uttag i denna tråd om RSE montering:
      https://svxcsverige.blogspot.com/search/label/Retrofit%20RSE%20gen%20II%20S80

      Radera
  4. Hej! Kul eftermontering. Jag förstod inte riktigt hur du gjorde med strömförsöjningen. Finns det en "högtalarkontakt" med ström som man kan ta om man inte har RSE? Eller har du köpt/"lånat" kontaktstycket och satt på det tidigare kablaget till 12V-uttaget?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena. Den ordinarie 12V kontakten har en T-kontakt, denhar jag alltså bytt ut mot "högtalarkontakten". För det är så att (SPA)USB-laddningsuttaget har en hona till "högtalarkontakten". Det var enklast att göra så, Jag var kanske lite otydlig med det.

      Radera