En klurig uppdatering av S80:n.
Hur får man en framkamera att fungera i en tidig P3?
Jodå det finns en del knep för detta och jag har provat en del olika alternativ.
Ett av dem är att montera en knapp från XC60 för växling av kamera från den japanska marknaden. Det finns en knapp för detta till CCM panelen för sidovykameran, eftersom PAC modulen måste kunna visa bakåt och från sidorna, så har den Japanska PAC:en 2 ingångar. Men vi får köra utan den Japanska varianten.Vi behöver aktivera funktionen i konfigurationsfilen och monterar CAM knappen. Efter att vi aktiverat konfigurationen så ser vi att min CCM panel glatt känner igen knappen.
Även i CCM menyn ser vi att sidovykamerans inställningar går att nå. Det är ju bra, inga restriktioner för XC60 verkar det som. Knappen då? Jo detta är inte helt optimalt för mig som inte har plats för den, jag fick för denna test ta bort fällningen av nackstöden.
Eftersom vi inte väljer den Japanska PAC modulen så måste vi växla videokällan internt, så behöver vi en växel för HLDF och CAN anslutning.
Kameran behöver ju monteras också i fronten så här gör vi ett eget fäste av plast som får plats i VOLVO märket.
Lackad och klar!
Vi måste dra kablarna till kamerans matning och själva bildkabeln från fronten genom torpedväggen ned till mittkonsolen. Genom motorummet så kör vi kabeln i plastslang. Själva växelkablagets förgrening hittas i 4C kontakten, som är oanvänd i min bil.
Har vi bild? Jodå innan vi skruvar ihop bilen så ser vi en upp å nedvänd bild speglad. Det rår vi bot på med kamerans mjukvara.
Så här fungerar alla Videolägen.
Conclusion:
Eftersom jag nog väljer bort knappen tror jag, så får vi helt enkelt lösa frontbilden på ett annat sätt.
Detta blir alternativ 2: genom att sno CAN protokollet så HLDF tvingas ändra bildläge istället.
Jag får återkomma efter validering av olika alternativen.