Front kamera S80 HLDF.

 En klurig uppdatering av S80:n. 

Hur får man en framkamera att fungera i en tidig P3?

Jodå det finns en del knep för detta och jag har provat en del olika alternativ.

Ett av dem är att montera en knapp från XC60 för växling av kamera från den japanska marknaden. Det finns en knapp för detta till CCM panelen för sidovykameran, eftersom PAC modulen måste kunna visa bakåt och från sidorna, så har den Japanska PAC:en 2 ingångar. Men vi får köra utan den Japanska varianten.Vi behöver aktivera funktionen i konfigurationsfilen och monterar CAM knappen. Efter att vi aktiverat konfigurationen så ser vi att min CCM panel glatt känner igen knappen. 



Även i CCM menyn ser vi att sidovykamerans inställningar går att nå. Det är ju bra, inga restriktioner för XC60 verkar det som. Knappen då? Jo detta är inte helt optimalt för mig som inte har plats för den, jag fick för denna test ta bort fällningen av nackstöden.


Fast vad ska vi med detta till om vi inte har en kamera? Här kommer själva problemet eftersom vi inte har sidovykameran som är belägen i vänstra spegeln, denna kamera går heller inte att montera om man har BLIS. Så vi får helt enkelt ta en eftermarknadskamera. Jag valde en Connect2 kamera. Denna håller i det stora hela samma mått som den främre kameran på sensusbilarna. En NTSC bild med vanlig RCA som skickas till en adapter med COAX fakra. Eftersom min hela COAX kabeln hade brun fakra i ändarna så fick min adapter bli blå i kameraänden.



Själva videoanslutningen hamnar på V2(Video) för den främre kameran. På V1 sitter min backkamera och på V3 finns min RTI anslutning. Dessa anslutningar finns oavsett HLDF källa. 


Eftersom vi inte väljer den Japanska PAC modulen så måste vi växla videokällan internt, så behöver vi en växel för HLDF och CAN anslutning.

Kameran behöver ju monteras också i fronten så här gör vi ett eget fäste av plast som får plats i VOLVO märket.




Lackad och klar!



Vi måste dra kablarna till kamerans matning och själva bildkabeln från fronten genom torpedväggen ned till mittkonsolen. Genom motorummet så kör vi kabeln i plastslang. Själva växelkablagets förgrening hittas i 4C kontakten, som är oanvänd i min bil.





Har vi bild? Jodå innan vi skruvar ihop bilen så ser vi en upp å nedvänd bild speglad. Det rår vi bot på med kamerans mjukvara.

Så här fungerar alla Videolägen.



Conclusion:
Eftersom jag nog väljer bort knappen tror jag, så får vi helt enkelt lösa frontbilden på ett annat sätt. 
Detta blir alternativ 2: genom att sno CAN protokollet så HLDF tvingas ändra bildläge istället.
Jag får återkomma efter validering av olika alternativen.