Recent Post Viewed


Executive Light S80

 Onödig modd 2.0

Men cool! 

På S80 Executive så sitter det dioder som illuminerar fötterna när man kör bilen. Alltså inte som instegsbelysningen gör, utan detta är en diodlampa som svagt lyser upp utrymmet kring fötterna så länge bilen befinner sig i tändning 2 eller när motorn går. varför detta ljus finns i executive endast vet jag inte, men det ger en sorts trygghetsbelysning skulle jag tro. Hur som helst, detta vill jag ju ha. Enligt Elschema så är de kopplade på mugghållarens belysningskrets.







Dioderna köps på Volvo, dessa känns lite "universal" men har lite udda förankring med en sorts mutter.
Volvo artnr är :30790803 priset är ca 500 kr st :-)


Nedan ser vi hur dioden ser ut jämfört med den vanliga interiör dioden så ser det ut så här:






På executive är dessa dioder monterade precis vid instegsbelysningen. 


Kablaget dras igenom höger sida i mittkonsolen ut till vänster sida, där dras vänsterdiodens kablage upp, borra ett 10 mm hål precis vid instegsbelysningen.montera dioden och löd nu både jord och 15 matning till ovanstående beskrivet kontaktstycke. Sätt ihop allt och njut av ett svagt ljus som lyser upp fotbrunnen!.







20 kommentarer:

  1. Coolt, det måste ju kollas närmare på 😁

    SvaraRadera
  2. Ja den här var enkel och dessutom inte behövde nån ändring i CarConfig :)

    SvaraRadera
  3. Denna är intressant även för mig!
    De nyare bilarna med LED instegsbelysning med 3 pins, vet du om de kör med denna extra lampmodul du installerade eller bara ett högre motstånd på ”andra jordpinnen” för att få svagt ljus?

    SvaraRadera
  4. Det är en annan sorts LED modul. Den här har bara 2 pinnar, samma gröna kontakt som belysningen i det inre dörrhandtaget, Jord och 15 matning.(klassisk blå/röd kabel) Dum som jag är, tog jag ingen bild på själva kretskortet trots att jag tog isär den för att titta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bytt mina flödlampor till den nyare LED modulen, om du är intresserad: https://youtu.be/bOR0BPHbVAw

      Radera
  5. Jag blev så nyfiken att jag var tvungen att kolla upp detta. Jag har uppdaterat inlägget :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ska testa lite men om det är jorden upp till mugghållarbelysningen som klipper när man stänger av bilen borde den gå att använda för att driva den vanliga interiörsleden via tredje pinen. Med et motstånd på den jorden tänker jag att den vanliga interiörs-ledmodulen kan lysa svagt under färd. Misstänker att de nyare bilarna med denna funktion sköter det där via CEM eller bara dedikerad jord?

      Radera
  6. Exakt det är oftast en styrd jord från CEM på senare generationer.

    SvaraRadera
  7. Ska försöka undersöka om det är jorden som stänger av mugghållarbelysningen.Då bör den gå att använda för att styra LED modulerna även under körning. Om jag minns rätt är det jorden som stänger av instegsbelysningen när man stängt dörren/kör på de innan LED modulerna kom.

    Finns ju LED moduler och fästen för fotbelysning under sätena också :)

    SvaraRadera
  8. Jag vill minnas att det är "ajar" kretsen i dörrlåset som dörrmodulen lyssnar på som i sin tur skickar status till CEM om dörren är öppen eller låst. CEM bryter då spänningen till lampan. Instegsbelysningen har chassijord som sagt på tidigare bilar. Jo precis, fast det kom väl efter 2012? Fotbelysningen är CEM jordad för det ser jag i bilprofilen på min XC60. Så med rätt inställning så går fotbelysningen att aktivera på 2013 bilar skulle jag tro, på de bilar som inte har detta.

    SvaraRadera
  9. Hej igen, har testat koppla mina 3 pin led lampor för att lysa svagt på fötterna under körning. Men de jordsladdar jag testat koppla till tredje pinnen gör så lampan lyser svagt 2min 30sek efter bilen låsts. Precis som de två små led lamporna i taket(du bytte din mot två blå). Hur beter sig dina executive fotlampor? Slocknar de direkt när du låser bilen? Är det isf för du tog både plus och minus från mugghållarbelysningen? Hittar inte de sladdarna när jag rotar vid växelväljaren :(.

    Personligen får det gärna lysa svagt vid fötterna en stund efter jag låst men funderar på om det kan ställa till med nått annat. Kopplar ju på en jord mot en annan jord som jag inte vet vart den går riktigt.

    SvaraRadera
  10. Tjena. Mina executivedioder är kopplad på min mugghållares belysningskrets, Den belysningen startar när du väcker CEM och slocknar när CEM antingen somnar eller när du låser bilen. På äldre bilar är det spänningen som är styrd på den blå kontakten i CEM C3:stift 22.

    Inlägget förtäljer visserligen inte att jag tillverkat min "mugghållarbelysning" själv tidigare då den inte existerar på min 2007:a. Det är därför du inte hittar den 2 poliga kontakten skulle jag tro om du har 2007-2012. Men du gör detta lätt genom att löda på dina dioder på anslutning 7(Blå-grå) i den grå kontakten vid växelväljarens bak kant. Även beskrivet i inlägget i elschemat

    På 2013 så är det jorden som styrs av CEM. Det har ingen betydelse om du kopplar dessa dioder till en styrd jord från CEM, den klarar av det.

    SvaraRadera
  11. Tack för snabbt svar! Känner mig så korkad när det kommer till el schemana, är rätt van att koppla och sånt men fattar inte dem riktigt.

    Jag har en S80 från 2011 så den hade vanliga glödtrådslampor till fötterna innan. Bytt dessa till de LED moduler som kom på senare årsmodeller med 3 pins varav två är jord pinnar enligt spåren på kretskorten.
    Jag testade att koppla på den extra jordpinnen mot chassiejord(stålramen under instumentbärdan) idag med ett motstånd i serie. Då dimmade lampan ner till svagt lyse efter jag låst bilen eller är ute och kör(när instegsbelysningen stängts av) vilket bör betyda att lamporna är styrda med jorden för annars hade de slockant istället om det var styrda av 12v/+.

    Men nu letar jag jord som ”stängs” av när man låser likt det du har med inkopplingen på mugghållarbelydningen. Och nu förstår jag varför de sladdarna på din bild inte hjälpte om det var egen gjorda sladdar till din mugghållarbelysning :). Anslutning 7 (blå-grå) som du beskrev, är det den som är jorden till mugghållarbelydningen på de bilar med de sladdarna dragna? Då ska jag bara hitta den grå kontakten och anslutning 7 :D. Och hoppas att den jorden styr mugghållarbelysningen och inte 12v/+.


    Nu blev det jävla massa text men till sist, kan man ta från cigg-uttaget i värsta fall? Min farhåga där är dock att den är säkrad till typ 15a vilket inte är så kul om det skulle bli kortis i den tunna kabeln fram till led lampan som absolut inte klarar 15a ?

    SvaraRadera
  12. Hej igen, Jag var lite för snabb, kabeln är inte blå/grå utan blå/röd.
    Du ser bättre kablarna i detta inlägg:
    https://svxcsverige.blogspot.com/search/label/Retrofit%20Analog%20Clock%20S80
    Där kan du också ta jorden om du vill.
    Det finns garanterat styrda jordar i CEM men inte beläget på belysningskretarna på bilar från 2007-2012. Enklast är att ta från mittkonsolen.


    SvaraRadera
  13. Tack för snabbt svar igen! Ah okej, men den blå röda är 12v/+ eller hur? Jag får dubbelkolla men det verkar som att mina instegsbelysningar är styrda av jorden redan så då hjälper det inte att koppla som du gjort om det är chassiejord/permanent jord på mugghållarens belysningskrets. Jag hade ju tänkt ha allt i samnma lampa, både instegsbelysningen och ambient belysningen. Får kanske tänka om och lägga till var sin LED som du gjort eller koppla mina lampor på chasiejorden och låta de lysa tillsammans med mysbelysningsLEDen i taket. :) Största problemet då blir att om man inte låser bilen lyser de i typ 20min….

    Märkte att kopplade jag chassiejord till tredje pinnen på ena instegsbelysningen påverkade det den andra så båda lös svagt under körning så de måste vara kopplade på samma slinga.

    SvaraRadera
  14. Ja du har helt rätt jag ser det nu. På 2010- så är belysningen vid fötterna jordstyrda, en grå/svart kabel, och det är även takkonsollen ser jag. Om du då även kopplar en jord på pinne 3 så kommer lamporna att endast slockna när CEM stänger av spänningen på den blå/vita 12V matningen då efter 20 minuter eller när du låser. I detta fall så fungerar inte jordstyrningen utan Dioden fortsätter att vara jordad även efter att CEM stängt av via jordstyrningen.

    SvaraRadera
  15. Tack för alla svar! Tror jag kopplar trejde pinnen på chassiejord(stålramen under intrumentbrädan) så länge och njuter av mysbelysningen. Sen när jag ger mig på de lamporna under sätet kanske jag kopplar de sladdarna till ett par andra LED framme vid fossingarna som du gjort!

    Jag har bytt båda taklamporna till de nyare med vit ambient led, mycket fint! Tycker dock det är konstigt att de lyser så länge efter bilen stängts av/låsts. Men misstänker att original takbelysningen gjorde det med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det har med att taklamporna och lamporna vid fötterna är diagnosstyrda med 5V. CEM skickar en spänning på 5V för att kontrollera att glödtråden är hel. Med 5 volt lyser ju inte lamporna men det ger ett motstånd som CEM jämför med sitt referensvärde. CEM slutar skicka 5 Volt när den somnat. Det är ju det som skiljer sig i CEM när man har dioder från fabrik på senare modeller. Då har den inte denna diagnos alls. Jag tror dina led lampor är lite för känsliga och faktiskt lyser med 5 volt helt enkelt. Det är min gissning.

      Radera
  16. Ja de har gemensam 12v och även lampan i bakluckan. Att dioden lyser svagare är troligen för att med en extra jord på pinne tre så är det ett motstånd i diodlampan som styr det.

    SvaraRadera
  17. Svarar du på det att fotbelysningen fram är sammankopplade? Så det lyser i skuffen under färd då med? Hm vill inte har för mycket som drar ström då det kan stå på 20min efter bilen stängts av om jag skulle glömma låsa :/.
    Jag har ett motstånd i serie på jorden till tredje pinnen, annars blir det för starkt!

    SvaraRadera