En självstängande baklucka är otroligt bekvämt. Jag har haft det på en tidigare V70 jag hade och har detta tillbehör i min nuvarande V90. Så självstängande och öppnande baklucka i XC60 är ett måste. Först måste man fundera på vilket system som passar bilden bäst. I mitt fall, där chassinummer överlappar så kan jag ha båda systemen. Alltså Hydrauliskt och eller elektro styrd öppnare. Jag införskaffade båda systemen för att kunna avgöra vilket som faktiskt är bäst. Båda har sina fördelar. Men när jag väl började jämföra så märkte jag att det Hydrauliska systemet är lite klurigare att få sprutt på. Dels så måste styrenheten ihop med kabelmattan vara av samma "generation" dvs man kan inte ta en kabelmatta från en 2008-2010 och använda en styrenhet från en 2011 t.ex. Sen dels så är 2010/W46 styrenheter svindyra om du ens kan hitta dem. 2012 och uppåt är mycket enklare. Samt att systemet är elstyrt. Så jag bestämmer mig för att bygga ett el-styrt system.
Först kopplar man in styrenheten på CAN. Så man vet att styrenheten funkar ihop med bilen. Aktiverar funktionen på rad 177. Sen ut i Vida och kollar: Yepp den har spänning.
Nu testar vi om CEM och POT kan bli vänner. Jajemen, det blir dem. Så smutt..
Vi ser även att POT ger oss lite felkoder för att varken motorer eller annat bös är monterat.
Ja då ska vi kunna börja montera. Jag ska normalt ha en kontakt från 2012 i min bil och mitt kablage är ifrån 2014 med liten 8 pols kontakt
Så nu vi måste bygga om kontakten till kablaget POT.
Till denna kontakt 15 pols kontakt
Sen måste vi köpa nya fästen till kolvarna så de vanliga fästena inte är lika kraftiga.
konsol 31429477 och nya kulbultar 30640698. Kulbultarna ska monteras i bakluckan då elmotorerna kommer längre ut än de vanliga kolvarna
MAJOR SETBACK.
(jag skrev detta avsnitt senare, uppdaterade inlägget)
Eftersom det blir "trial and error" på sådana här eftermonteringar när ingen annan i Sverige har gjort detta( Johnny har visserligen gjort detta på V70 men det är en helt annan konstruktion) så provade jag faktiskt att köpa elmotorer från en 2015- . Dessa elmotorer har jag insett inte alls passar ett system från -2014 då dessa har helt andra utväxlingar och halgivarna skickar helt andra pulser. så det blir helt knasiga öppning och stängnings försök. Det tog ett tag innan jag insåg att dessa var problemet. Man ser på kontakten att en elmotor är ifrån 2015 och uppåt, den har hane istället för hona som -2014 har. Jag lödde om kablaget just för detta, så det blev långnäsa för den modden. :-)
Jag provade visserligen alla grejer inkopplade på golvet för att testa om det fungerade. Men XC60 har en annan sorts POT funktion jämfört med en V70. POT är nämligen monterad inne i luckan på XC60 och har en inbyggd tilt-sensor, så den känner av luckans position i förhållande till bilens övriga lutning. Därför fungerar inte mina elmotorer på "golvet", jag fick felkod på lutningen.
Men jag inser inte felet med elmotorerna än, så efter golvtestet så löder jag ändå om kablaget till 2015 kontakter som har hanar i bakluckekablaget. Här borde jag ha insett att elmotorerna arbetar olika jämfört med -2014 som har en elmotor för lyft och en elmotor för höj. Funktionen på 2015- så arbetar elmotorerna tillsammans för både höj och sänk, kontakterna är identiska. De ska inte vara det på -2014
Sen byter vi lås och monterar "soft-close motorn" Det nya låset har en wire för closemotorn som måste lirkas in igenom hålet till vänster i bild
När vi demonterar det gamla kablaget så måste även spolarslangen demonteras, här är kopplingen vid taket.
Det gamla kablaget löper i en ränna mellan rutan och luckan. Här måste vi kapa av den gamla och dra ur skiten.
Det nya kablaget och den sk. POT monterad.
Här uppenbarade sig mitt elmotorfel. Det blev jättetungt att höja och sänka luckan manuellt så jag börjar misstänka ett fel. VIDA gav mig "algoritmfel" i halsensorerna. Luckan rör sig långsamt och det fungerar bara med höjning korta stunder.. Då införskaffade jag nya elmotorer som är avsedda för -2014
Dessa mår bäst av att bytas i par. Jag "orkade" inte löda om kablaget i bilen som det ska vara, så jag gjorde 2 st adaptrar istället :-)
elmotorerna med sina fästen.
Sen monterar vi ju en "rätt" knapp. Ingen sedanbil här inte. :-)
Sen kör vi en kalibrering via VIDA så får vi se.
Efter det checkar vi systemet och vi har inga felkoder!