Recent Post Viewed


CAN testbänk.

 För att utprova nya CAN noder eller helt enkelt testa om en nod fungerar så har jag min testbänk.




Här kan jag lätt se om en nod svarar i mitt nätverk eller inte. Detta är högst användbart när jag vill prova om nyare noder kan kommunisera i äldre system och tvärt om. Det skiljer sig en hel del mellan 2007 och 2012 t.ex och lika mycket från 2012 mot 2014. 

Min "rigg" innehåller förutom min CEM(klon) på S80 även en 2010, 2012 och en 2014 CEM. Då kan man labba lite och greja med lite olika inställningar. Som t.ex aktivera navigatorn eller slå av och på saker. VOC. :-)

Man kan ha kul att labba lite med CANsystemet. Intressant är att äldre grejer faktiskt kan kommunisera med nya grejer och tvärt om. 


















4 kommentarer:

  1. Coolt 😁 Men VOC kräver väl integrering i Volvos interna system dock? Eller är det bara ett rykte?

    Hoppas du hittar några nya intressanta saker som inte har gjorts tidigare 😁

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både ja och nej, eftersom VOC är ett abonnemang knutet till VIN så kräver väl funktionen i sig Vovos integration.. Men att aktivera tjänsten är nog fullt möjligt även på en bil som inte har haft detta. Just denna CEM som jag labbar med har VOC och det ser man i IAM för den tror inte att tjänsten är avaktiverad. I stort tror jag det räcker om man aktiverar VOC i CarConfig, monterar det man behöver och ringer till Volvo och ber dem skapa ett konto på ditt VIN nummer. För övrigt är jag sugen på att trycka på SOS knappen........undrar vad som händer :-)

      Radera
  2. I'm so interested, can old climate panel work with the new sensus IAM+ICM or IHU?

    SvaraRadera
    Svar
    1. No, I think that is quite impossible. I have not manage to get it to work..

      Radera