Stolarna ser riktigt sunkiga ut efter några år av nötning. Jag har även provat en massa produkter för inredningsfärger, men det håller inte speciellt länge. Man tröttnar. Därför köpte jag "nya" stolar som gått under 1000 mil. Det är nåt helt annat. Bra nybilskänsla. Monteringen är inget speciellt, det är rakskruvning. Ang montering/demontering av stolar i en nyare Volvo, så läser jag ofta på forum(Svenska som Engelska) om rädsla om airbags eller att "datorn" i bilen skulle börja krångla om man håller på med stolarna. Hör här och nu: DET ÄR EN MYT. Ingenting händer med stolarna eller airbagen för den delen! Airbagen kräver en trigger för att utlösa och det är inget en normal person kan göra om man inte skickar spänning direkt på utlösaren. Stolen får inte "fnatt" för att du tar ur den oavsett om du har gjort bilen spänningslös eller inte. Men du behöver ju inte ha tändningen igång när du skruvar, det kommer ju generera en felkod. Men annars är det helt harmlöst att hålla på med stolarna. Till monteringen av klädseln måste man ha hog-rings att fästa klädseln i stolen. Per stol så krävs det 24 st sådana, går att köpa på Volvo 95722, men jag rekommenderar inte det, då de är svindyra, hela 14 spänn st. Jag behöver som sagt 50 st. jag köpte 10 st för att sen inse att de är i aluminium och går hur lätt som helt att göra egna.
De nya stolarna levereras utan sidoairbag så dessa måste flyttas över från min gamla stol(bild 3). Det är inga som helst problem, de är skruvade i chassiet ungefär i mitten av stolsryggen. Nu har säljaren redan förberett åt mig då det avlägsnat ryggdynans läder(bild 1-2), så då kan man analysera lite hur den sitter fast. Det man bör tänka på är att kontrollera wirarna till svankstödet då dess konstruktion är ganska undermålig och går lätt sönder(bild 4,5,6). Wirarna till svankstödet är lika på P3 som P2 (då stolramen är identisk, det är nog bara underedsinfästningen som är annorlunda). Byt ut dessa wirar, de är jättevanligt att dom går av, ändarna är gjorda av gjuten aluminium som försvagas med tiden.
När man fört över sidoairbagen så är det bara börja "hogga" stolen med ringarna, börja uppifrån och arbeta dig nedåt, det är ganska krävande för händerna då en hand måste trycka stoppningen och den andra handen pressa med tången. Räkna att bli trött i armarna. Ta pauser. En annan grej är om du har haft din bil inlämnad på Volvo för "stolsbullentinen" där dom "byter ut" en säkerhetsdetalj i din stol. Så måste du vara uppmärksam på en sak. För att klargöra deras åtgärd som är att dom tar sonika helt bort midjebältessträckaren helt och monterar ett standardfäste för bältesförankringen i stället. Känns ju sådär att dom inte får Autoliv att tillverka nya sträckare, men det skulle väl kosta flera miljoner förstås. Dom monterar som sagt en fast förankring och ersätter sprängladdningen med ett dolt motstånd i botten av stolen. så tänk på att återmontera motståndet på den nya stolen.
Nu är det ganska klart och du kan lugnt göra dig av med de gamla stolarna och njuta av en nybilskänsla ett tag fram över. Det blir skillnad kan jag lova. sista bilden är hur det såg ut innan. Vi hörs.
PS. Eftersom jag bytt ut förarstolen och dess styrenhet blev det lite vajkalle i Can-nätet, så jag var tvungen att byta tillbaka till min befintliga styrenhet då VIDA gav mig "felaktig konfiguration". Det gör att stolen slutar fungera efter 20 sekunder då kommunikationen inte vill fungera, en sk "Bus off". Stolarna är ju identiska när det gäller konstruktion så bytet var bolt-on. DS