Recent Post Viewed


montera BLIS på S80

 Blis är något som faktiskt är användbart på en bil. För detta så måste man byta ut PDM och DDM att hitta rätt sådana är lite klurigt om man inte har koll på kontrollernumren. Men man ser bättre om modulen har BLIS-stöd genom att öppna skiten och kolla om det finns en LIN-kontroller på kretskortet. Det sitter en LIN-kontroller på baksidan av kretskortet, samt ett extra ben för LIN kommunikationen  Monteringen sker genom att borra bort nitarna och ersätta med nya nitar. Man måste även ha nya BLIS speglar förstås och högtalargallret med indikering. I med en knapp i mittkonsollen Sen är det dags att ändra raden i CC och reseta bilen...Nu  är det bara ut och prova. 


















13 kommentarer:

  1. Vad svårt det är att hitta rätt nummer samt förstå vilken som är till vänster och höger dörr.

    Jag har enbart till höger dörr just nu med nummer 7g9t 14b533 ME. Vad är det för nummer till vänster dörr. Är det ett helt annat nummer eller skiljer det bara de två sista bokstäverna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan hålla med om att det är lite snurrigt, När jag dessutom gjorde detta inlägg låg informationen på ett mer detaljerat sätt på en annan site. Enklast är att den högra ALLTID är grå på nåt sätt, grå botten eller grå framsida. Den vänstra är alltid svart. Jag kan kolla upp om jag har en vänster med BLIS. Sen beror det ju lite på årsmodell också

      Radera
    2. Jag har en tidig 2010a. Den högra PDM jag har nu är från en 2009a. Antar att alla dörr moduler som har stöd för BLIS också har stöd för infällbara backspeglar?

      Radera
  2. Jag har varit i otal diskussioner med kunniga folk och vi enades om att man inte kan gå efter 14B533 XX utan man får gå efter den åtta siffriga koden under. Det finns inga BLIS speglar tillverkade utan markbelysning eller utan infällning. Jag har hittat en BLIS vänster i mina ägor.
    Maila så löser vi det.

    SvaraRadera
  3. Non-LIN DDM/PDM can be upgraded by resoldering TJA1020 and other components from junkyard PCB. There is no difference between firmwares.
    My friend did this when the door module from a right hand drive car did not fit on a left hand drive.
    We really need to identify SOT23 diodes, then BLIS upgrade becomes a more cheaper

    SvaraRadera
  4. Just det här avsnittet är lite krångligt att förstå eftersom det saknas information till respektive bild.
    Vilken DRM är vilken till exempel? Och vilka artikelnummer har Volvo för dessa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, som jag nämnde tidigare så är detta inlägg inte komplett utan ett utkast från ett annat inlägg jag gjorde på mitt Volvoforum(som inte finns kvar), jag sammanställde ingenting i början på denna blogg, utan det var mest ett klargörande vad jag gjort. All info låg på ett annat ställe. Det gör att en del inlägg här(speciellt de tidigaste) är osammanhängande/ej kompletta.
      När det gäller BLIS eller inte, så måste man titta på antalet stift i dörrmodulen. Alternativt öppna modulen och se om LIN kontrollern sitter där. Dörrmodulerna på bilden är att den som är inringad är BLIS(en vänster då den är helsvart), Den högra(svart/grå) är ej med på någon bild tyvärr.Detta gäller de tidigare bilarna 2007-2009 där dörrmodulerna är fysiskt olika. 2012- finns det också avvikelser. Tittar du på Bildelsbasen så följer skrotarna artikelnumrena slaviskt men väldigt få stämmer med verkligheten, Dom blandar ihop det hej vilt vill jag påsta,

      Jag kollar alltid antalet stift på den vertikala kontakten, att det är 20 stift där, är det bara 19 eller mindre så saknas BLIS

      Radera
  5. DDM och PDM menar jag...

    SvaraRadera
  6. Sjukt roligt att försöka hitta rätt enheter 😅 Har allt monterat förutom knappen (har den redan), och modulerna (har icke) 🤪

    SvaraRadera
  7. Får väl tacka här också för att du lurade in mig på spåret att eftermontera BLIS 😁Efter några turer så fungerar det klockrent (även om jag bara drift-testat vänstra sidan än så länge) 😁

    SvaraRadera
  8. Tjo. Ja det var bara tråkigt med modulerna bara. Men det är ju lite så Trial & Error. Att det var så modellberoende trodde jag aldrig :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var lite spännande detektivarbete. Men bra gjort av dig där 😁

      Ska ta och packa ner dina och skicka tillbaka, jag har tyvärr ingen S80 i bekantskapskretsen 😅

      Radera